سرپرست تیم ارزیابی و پایش سازمان بیمه سلامت ایران مطرح كرد

تغییر مدل پرداخت ارز ترجیحی به خدمات دارویی عامل کوتاهی دست سودجویان از منابع ملی

تغییر مدل پرداخت ارز ترجیحی به خدمات دارویی عامل کوتاهی دست سودجویان از منابع ملی

به گزارش پاراسول، سرپرست تیم ارزیابی و پایش سازمان بیمه سلامت ایران، ضمن اشاره به طرح تغییر مدل پرداخت یارانه دارو اظهار داشت: با این اقدام که به صورت ضربتی اجرا شد، از دست درازی افراد سودجو به منابع ملی جلوگیری گردید.


به گزارش پاراسول به نقل از ایسنا، مهدی قنادی، اظهار داشت: اجرای طرح تغییر مدل پرداخت ارز ترجیحی دارو، در ابتدای طرح سبب ایجاد اضطراب بین بیمه شدگان شده بود، ولی با مدیریت صحیح در استان ها باوجود شروع ضربتی، توانستیم فرصت برنامه ریزی را از دست افراد سودجو گرفته و بازار دارو را به سمت منافع بیمه شدگان (بیماران) هدایت کنیم؛ به صورتی که ضمن افزایش تعداد در تعهد، در خیلی از داروها، سهم پرداختی بیمه شده نسبت به قبل کاهش داده شد.
وی هدف از اجرای ضربتی این طرح را پیشگیری از جبهه گیری و فرصت طلبی عده ای منفعت طلب دانست.
قنادی، قاچاق دارو را بخشی از سودجویی های قبل دانست و اضافه کرد: با اجرای این طرح دست افراد زیادی از این بازار بریده شده است و طبیعی است که عده ای معترض باشند.
وی اظهار داشت: کار با سامانه نسخه نویسی الکترونیکی دارای پیچیدگی های خاصی بوده و در واقع زحمت اصلی بر دوش تک تک همکاران استانی است که شایسته تقدیر و تشکر هستند.
سرپرست تیم ارزیابی و پایش سازمان بیمه سلامت ایران ضمن اشاره به جبهه گیری و مقاومت عده ای در اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی، تصریح کرد: باوجود تمام مانع پراکنی ها، همکاران ما در استان ها توانستند مقاومت ها در این حوزه را شکسته و به اهداف خود در این حوزه برسند. به شکلی که بعد از اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک مراکز تشخیصی و درمانی حاضر به برگشت به نسخه کاغذی نیستند و اجرای قبلی نسخه الکترونیک باعث پیاده سازی پرداخت یارانه دارو در کوتاه ترین زمان ممکن و با کمترین هزینه اجتماعی گردید. بدون زیرساخت الکترونیک پرداخت یارانه به دارو حدودا غیر قابل تصور بوده و باعث آشفتگی در نظام درمان می شد و تلاش سنوات قبل سازمان های بیمه پایه برای الکترونیکی نمودن امور در ارتباط با درمان، باعث اجرای راحت قوانین و احقاق حقوق بیمه شدگان گردید.
وی هدف از ارزیابی میدانی و نظارت بر فعالیت ها را شناسایی نقاط قوت، نقاط ضعف و اشکالات موجود در عرضه خدمات بهتر به مردم عنوان نمود.
قنادی ضمن اشاره به راه اندازی سامانه های هوشمند در سازمان بیمه سلامت، اظهار داشت: با عنایت به تغییرات صورت گرفته باید مدلهای سازمانی هم تغییر کنند و یکی از نتایج همین پایش های استانی می تواند تغییر مدلها باشد.
وی با تکیه بر اهمیت مساله نظارت در فرآیندها، اضافه کرد: ما سه نوع نظارت در سازمان داریم که اولین مرحله پیش از عرضه خدمات صورت می گیرد تا در صورت مشاهده نقص ها و کاستی ها، مشکلات پیش از عرضه خدمات به بیمه شدگان رفع گردد. نظارت بعدی نظارت حین خدمت است که توسط سامانه ها به صورت آنلاین کنترل می شود و در نهایت نظارت پس از عرضه خدمات را داریم که به بررسی عملکردها از راه بررسی انحراف معیار در داده ها طی ماه های پس از ارائه ی خدمت مورد ارزیابی قرار می گیرد.
بنابر اعلام روابط عمومی سازمان بیمه سلامت ایران، او در انتها با تکیه بر این که ما به مرحله ای رسیده ایم که باید نظارت بر کیفیت عرضه خدمات داشته باشیم، اضافه کرد: پیش از راه اندازی سامانه های الکترونیک امکان کنترل و نظارت منسجم بر انجام فرآیندها چه در مرحله پیش از عرضه خدمت، چه حین خدمت و چه پس از خدمت نداشتیم، اما حالا می توانیم ریز به ریز عملکردها را بررسی نماییم.




منبع:

1401/05/26
22:13:23
0.0 / 5
431
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
پاراسل
parasol.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پاراسول محفوظ است

پاراسل پاراسول

پاراسل همان چتر آفتابی است