سفارش های تغذیه ای جهت پیش گیری از چاقی و بیماری های غیرواگیر

سفارش های تغذیه ای جهت پیش گیری از چاقی و بیماری های غیرواگیر

پاراسول: مطالعات اخیر حاكی از افزایش سریع میزان بروز اضافه وزن و چاقی در همه گروه های سنی به خصوص كودكان و نوجوانان است و در این راستا اضافه وزن و چاقی بعنوان یك مشكل اپیدمیك در دنیا مطرح بوده و در افزایش شیوع خیلی از بیماری های غیر واگیر نقش دارد.


به گزارش پاراسول به نقل از ایسنا، دهمین بسیج ملی تغذیه سالم با شعار ترویج تغذیه سالم با تاكید بر جایگزین های غذایی در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكی شهیدبهشتی انجام می شود. این طرح ملی كه هر ساله با هدف ارتقای سطح آگاهی عموم جامعه در سطح كشور برگزار می شود، از اواسط دی ماه همزمان با سایر دانشگاه ها در دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی شروع شده و تا اختتام دی ماه ادامه دارد.
مطالعات اخیر حاكی از افزایش سریع میزان بروز اضافه وزن و چاقی در همه گروه های سنی به خصوص كودكان و نوجوانان است و در این راستا اضافه وزن و چاقی بعنوان یك مشكل اپیدمیك در دنیا مطرح بوده و در افزایش شیوع خیلی از بیماری های غیر واگیر نقش دارد. هم اكنون تلفیقی از رژیم های غذایی ناسالم و سبك زندگی بی تحرك موجب افزایش چاقی و اضافه وزن در جهان شده است.
متاسفانه امروزه مشكل چاقی فقط در گروه های پر درآمد دیده نمی گردد، بلكه اقشار كم درآمد نیز با بودجه محدودی كه دارند، به درستی مواد غذایی را استفاده نمی كنند؛ در حالی كه پیروی از الگوی غذایی سالم شرط اصلی سلامتی و رعایت تغذیه صحیح یكی از اركان خودمراقبتی است.
خودمراقبتی تغذیه ای به معنای رعایت سه اصل تعادل، تنوع و تناسب در برنامه غذایی روزانه است و با روش های جایگزینی مواد غذایی و استفاده از منابع غذایی موجود و در دسترس می توان نیازهای تغذیه ای را تامین كرد.
در واقع بجای مصرف بی رویه مواد غذایی مضر كه عامل خطر مهم مبتلاشدن به بیماری های غیر واگیر، انواع سوء تغذیه (چاقی، لاغری، كم وزنی و كوتاه قدی) و كمبود ریزمغذی ها هستند، از غذاهای سلامت محور باتوجه به وضعیت اقتصادی خانواده می توان بیشتر بهره برد.
بنابراعلام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، دهمین بسیج اطلاع رسانی تغذیه با هدف ارتقای آگاهی، نگرش و عملكرد خانواده ها درباب جایگزین های مواد غذایی طبق هرم غذایی سالم برگزار می گردد.
در این بسیج ملی اقدامات مختلفی در امتداد ترویج تغذیه سالم انجام شد كه از آن جمله می توان به برگزاری جلسات آموزشی در مراكز و پایگاه های سلامت، مدارس، فرهنگسراها و خانه های سلامت، ادارات، مهد كودك ها، آموزش به سفیران سلامت و اجرای برنامه های نمادین زنگ صبحانه و میان وعده سالم در مدارس و ایجاد غرفه اطلاع رسانی و مشاوره تغذیه در سطح شهر اشاره نمود.
برگزاری جشنواره های غذایی با تاكید بر غذاهای گیاهی و حبوبات، برگزاری جلسات آموزشی درباب خاصیت های الگوی غذای سالم، استفاده از پتانسیل های آموزشی ادارات مختلف برای اطلاع رسانی عمومی و آموزش تغذیه سالم، آموزش های هرم غذایی و تغذیه سالم در مدارس از دیگر كارهای انجام شده دراین زمینه است.
همین طور با هدف پیش گیری از اضافه وزن و كنترل چاقی دانش آموزان، برنامه های آموزشی و فرهنگ سازی در امتداد مدیریت مصرف غذا و كاهش ضایعات غذا طراحی شد كه از آن جمله می توان به برگزاری جلسات آموزشی و جشنواره های غذای سالم، آموزش هرم غذایی ایران و جایگزین های موادغذایی، لزوم كاهش مصرف قند، نمك و چربی، افزایش مصرف میوه، سبزی و لبنیات كم چرب، رعایت تغذیه صحیح برای پیش گیری از چاقی و بیماری های غیر واگیر اشاره نمود.
معاونت امور بهداشتی دانشگاه درصدد است كه با آموزش و اطلاع رسانی الگوی تغذیه سالم به جامعه به پیش گیری از بروز اضافه وزن و بیماری های غیرواگیر در كشور كمك نماید.
برخی سفارش های مهم تغذیه ای
- ازكودكی با اضافه كردن سبزی ها به غذای كودك، او را با انواع سبزی ها آشنا كنید تا به مصرف آنها عادت كنند.
- فرزندتان را باطعم میوه های مختلف آشنا كنید تا مصرف روزانه میوه به یك عادت تبدیل گردد.
- ذائقه كودكان را از اوایل زندگی به غذای كم نمك، كم چرب و كم شیرین عادت دهید.
- برای تامین پروتئین موردنیاز ازحبوبات استفاده كنید. حبوبات منبع پروتئین و جایگزین مناسب گوشت هستند.
- تركیب غلات (نان و برنج) همراه با حبوبات پروتئین مورد نیاز بدن را تامین می كند.
- تخم مرغ منبع غنی از پروتئین و جایگزین مناسب گوشت است.
- سلامت قلب را با كاهش مصرف نمك تضمین كنید.
- چاقی دوران كودكی مساوی است با مبتلاشدن به فشار خون بالا و دیابت در بزرگسالی
- مصرف روغن جامد طعم سلامتی را از شما می گیرد.
- با افزایش مصرف حبوبات، سبزی و میوه از سرطان و دیابت پیشگیری نماییم.
- مصرف نوشابه های گازدار و نوشیدنی های شیرین را محدود كنید.
- با كاهش مصرف قند، شكر و شیرینی؛ طعم سلامتی را بچشید.
- مصرف سبزی های متنوع را در وعده های غذایی روزانه فراموش نكنید.
- نصف بشقاب غذای خودرا همیشه به سبزی و سالاد اختصاص دهید.
- ادویه ها را جایگزین نمك كنید.
- همه مواد غذایی دارای سدیم (نمك پنهان) هستند، مراقب نمك پنهان باشید.
- یادتان باشد هر چه در مصرف روغن بیشتر مراعات كنید، سلامت شما بیشتر تضمین می شود.
- اهتمام كنید كمتر از غذاهای سرخ كرده استفاده كنید.
- بجای نان های سفید از انواع نان های سبوس دار استفاده كنید.




منبع:

1398/10/25
16:34:08
5.0 / 5
2739
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
پاراسل
parasol.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پاراسول محفوظ است

پاراسل پاراسول

پاراسل همان چتر آفتابی است