یافته محقق ایرانی دانشگاه هاروارد آمریكا؛

تغییر سبك زندگی در سنین بالای ۵۰ سال ریسك سكته را می كاهد

تغییر سبك زندگی در سنین بالای ۵۰ سال ریسك سكته را می كاهد

پاراسول: مطالعه جدید نشان داده است ایجاد تغییرات كوچك در سبك زندگی در دهه ۵۰ سال، به زنان در كاهش ریسك سكته كمك می نماید.



به گزارش پاراسول به نقل از مهر، طبق نتایج تحقیق جدید، زنان در دوره میانسالی می توانند با تغییر در سبك زندگی مانند ترك سیگار، ورزش روزانه، حفظ وزن سالم و داشتن تغذیه سالم، خویش را از بروز سكته دور نگه دارند.
مطالعات نشان داده است احتمال مرگ ناشی از سكته در زنان بیشتر از مردان است. میانگین سنی زنان برای تجربه نخستین سكته ۷۵ سال است. ازاین رو محققان معتقدند تغییرات نسبی در سبك زندگی به زنان در كاهش ریسك سكته كمك می نماید.
«گودرز دانایی»، پژوهشگر ارشد مطالعه از دانشگاه هاروارد، در اینباره می گوید: «ما دریافتیم خانمهایی كه در دوره میانسالی تغییرات كوچكی در سبك زندگی شأن ایجاد می كنند ریسك وقوع تمامی سكته ها در آنان تا حدود یك چهارم و ریسك سكته ایسكمیك، شایع ترین نوع سكته، تا یك سوم كاسته می شود.»
برای این مطالعه محققان اطلاعات مربوط به حدود ۶۰ هزار زن با میانگین سنی ۵۲ سال را كه به طورمیانگین ۲۶ سال تحت نظر بودند، بررسی كردند.
در طول ۲۶ سال پیگیری وضعیت این زنان، محققان دریافتند ۴.۷ درصد خانمهایی كه هیچ تغییری در سبك زندگی شأن ایجاد نكرده بودند گرفتار سكته از هر نوعی شده بودند. ۲.۴ درصد گرفتار سكته ایسكمیك و ۰.۷ درصد گرفتار سكته مغزی شده بودند.
یافته ها نشان داد ایجاد سه تغییر غیررژیمی، یعنی ترك سیگار، ورزش روزانه و كاهش وزن، باعث كاهش ریسك تمامی انواع سكته تا ۲۵ درصد و سكته ایسكمیك تا ۳۶ درصد شد.
محققان همینطور دریافتند افزایش مصرف ماهی و مغزیجات آجیلی و كاهش مصرف گوشت قرمز فراوری شده تأثیرات مثبتی بر كاهش ریسك سكته دارد.
دانایی همینطور عنوان می كند: «۳۰ دقیقه ورزش روزانه یا بیشتر باعث كاهش ریسك سكته تا ۲۰ درصد می شود.»

1399/01/24
22:49:54
5.0 / 5
1727
تگهای خبر: پژوهشگر , زندگی , سالم , سكته
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
پاراسل
parasol.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پاراسول محفوظ است

پاراسل پاراسول

پاراسل همان چتر آفتابی است