محققان توصیه می كنند؛

سحرخیزی راهكار پیشگیری از افسردگی

سحرخیزی راهكار پیشگیری از افسردگی

پاراسول: به قول محققان، زنان میانسال و سالمندی كه شب زود خوابیده و بامداد ها هم زود بیدار می شوند كمتر در معرض مبتلا شدن به افسردگی قرار دارند.



به گزارش پاراسول به نقل از مهر، محققان دانشگاه كلورادو بولدر در مطالعه خود، بیش از ۳۲ هزار پرستار زن را از لحاظ رابطه بین عادات زمانی خواب (كرونوتایپ) و اختلالات رفتاری مورد بررسی قرار دادند.
نتایج نشان داد حتی پس از در نظر گرفتن فاكتورهای محیطی نظیر قرارگیری در معرض نور و برنامه زمانی كاری، عادات زمانی خواب كه تا حدودی هم ژنتیكی است، بر ریسك مبتلا شدن به افسردگی تاثیر دارند.
«سلین وتر»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «نتایج ما نشان داده است رابطه نسبی بین عادات زمانی خواب و ریسك افسردگی وجود دارد. این مسئله می تواند به همپوشانی مسیرهای ژنتیكی در رابطه با كرونوتایپ و خلق و خو مربوط شود.»
محققان دریافتند افرادی كه عادت دارند تا دیروقت بیدار بمانند، كمتر جزء افراد متاهل هستند، احیانا تنها زندگی می كنند و سیگاری هستند، و غالبا دارای الگوهای خواب متغیر و نامنظم هستند.
محققان دریافتند افراد سحرخیز در مقایسه با افراد عادی ۱۲ تا ۲۷ درصد كمتر در معرض مبتلا شدن به افسردگی قرار دارند. همینطور افرادی كه بامداد ها دیر از خواب بیدار می شوند در مقایسه با افراد عادی، ۶ درصد بیشتر در معرض ریسك مبتلا شدن به افسردگی قرار دارند.
برخی از مطالعات نشان داده اند بعضی از ژن ها نظیر PER۲ و RORA كه بر عادات زمانی خواب تاثیر می گذارند بر ریسك مبتلا شدن به افسردگی هم نقش دارند.
محققان سفارش می كنند برای پیشگیری از مبتلا شدن به افسردگی، به اندازه بخوابید، ورزش كنید، زمانی را در فضای خارج از خانه سپری نمایید، نور چراغ ها را در شب كم كنید، و در طول روز تا حد امكان در معرض روشنایی نور خورشید قرار گیرید.

1397/04/12
21:28:14
5.0 / 5
19
تگهای خبر: سالم , محقق
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
پاراسل
parasol.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پاراسول محفوظ است

پاراسل پاراسول

پاراسل همان چتر آفتابی است