نقش تغذیه در پیشگیری از مبتلا شدن به زوال عقل

نقش تغذیه در پیشگیری از مبتلا شدن به زوال عقل

پاراسول: مطالعات «تغییر در سبك زندگی» كه تاكنون انجام شده، نشان داده است كه تغذیه سالم نقش مهمی در كنترل فشار خون، كلسترول و قند خون دارد كه همه از عوامل خطر دمانس (زوال عقل) به شمار می روند. سفارش این بررسی ها، انتخاب سبك زندگی مناسب می باشد تا از این طریق بتوان عوامل خطرساز را كاهش داد و از مبتلا شدن به بیماری پیشگیری كرد.



به گزارش پاراسول به نقل از ایسنا، مصرف برخی از مواد غذایی می تواند كلسترول خون را در وضعیت مطلوب نگه دارد. در نهایت از گرفتگی عروق پیشگیری كند. شواهد نشان داده است استفاده از روش تغذیه مدیترانه می تواند مشكلات در رابطه با حافظه و تفكر را كم كند. نتایج یك تحقیق جدید كه در ژانویه ۲۰۱۷ در مجله پزشكی آكادمی مغز و اعصاب آمریكا چاپ شده، از آن حكایت می كند، افراد سالمندی كه از تغذیه سبك مدیتران های به مدت سه سال بهره برده اند در مقایسه با افرادی كه از این نوع تغذیه استفاده نكرده اند، بیشتر توانسته اند حجم مغز خویش را حفظ كنند.

سبك تغذیه مدیترانه سرشار از میوه، سبزیجات تازه، غلات، حبوبات، ماهی های چرب و لبنیات به مقدار كافی است همینطور در آن از گوشت قرمز و ماكیان به مقدار كم استفاده می گردد. در این سبك تمایل به مصرف شكر و روغن اشباع شده دیده نمی گردد و عموما روغن زیتون استفاده می نمایند. تحقیقات نشان داده است، افرادی كه از این سبك تغذیه بهره برده اند كمتر به حمله قلبی مبتلا شده اند. تحقیقات مستمر نشان داده است كه این نوع تغذیه، به علت داشتن آنتی اكسیدان بالا - كه با استفاده از میوه و سبزی به بدن می رسد - فواید زیادی برای سلامتی دارد.

همچنین شواهد نشان داده است كه تغذیه سالم شامل ماهی، سبزیجات تازه، ادویه و مغزها (بادام و فندق) برای مغز مفید می باشد و حافظه را در سالمندی حفظ می نماید. مغز ما در دوران سالمندی سالانه یك تا دو درصد كوچك می گردد. بر مبنای تحقیقات انجام شده استفاده از سبك قدیمی مدیترانه می تواند این روند را كند كند. داشتن وزن مناسب و حفظ آن حائز اهمیت می باشد و می توان با استفاده از غذای متناسب در هر وعده آنرا كنترل كرد. برای این منظور باید برنامه غذایی را از پیش تدارك دید تا غذاهای سالم مصرف شود.

هم اكنون، تحقیقات بی شماری در زمینه تغذیه و مواد مغذی در جریان است چونكه داروهایی كه برای دمانس و بیماری آلزایمر تجویز می شوند فقط علائم را كم می كنند و درمان بیماری نیستند. به نظر می آید تحقیقات بیشتر در مورد تاثیر مواد غذایی بر ایمنی بدن و راهبردهای آن متمركز و مطرح است تا یك ماده غذایی واحد.

بنا بر اعلام انجمن آلزایمر ایران، لازم است بدانیم كه غذاهای آماده و فرآوری شده فاقد مواد سالم و تازه هستند و می تواند مشكل ساز باشند. غذاهایی كه برای سالمندان استفاده می گردد باید با در نظر گرفتن شرایط سنی و بیماری های مزمن آنان به دقت تهیه شود.

در ایران، تغذیه ما سرشار از میوه، سبزی تازه، حبوبات و غلات است. فقط با كمی آگاهی می توان از مصرف گوشت قرمز و ماكیان، لبنیات چرب و روغن های ناسالم (اشباع شده یا مایع با كیفیت پایین) امتناع كرد. هم اكنون، روش طبخ غذاهای ایرانی با سرخ كردن زیاد همراه می باشد و در نتیجه گوشت، ماكیان و یا سبزیجات روغن بیشتری را جذب می كنند چنانچه بتوان از سرخ كردن صرف نظر و یا آنرا به حداقل رساند، خانواده های ایرانی می توانند با تهیه و مصرف غذاهای سالم ترعوامل خطر دمانس و بیماری آلزایمر را كاهش دهند.

سبك زندگی سالم به مفهوم داشتن تغذیه سالم، ورزش منظم، معاشرت با دوستان، اجتناب از مصرف سیگار است و از این راه می توان از مبتلا شدن به دمانس پیشگیری كرد.




1397/07/26
16:54:05
5.0 / 5
18
تگهای خبر: بیماری , پزشك , حافظه , دارو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
پاراسل
parasol.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پاراسول محفوظ است

پاراسل پاراسول

پاراسل همان چتر آفتابی است