ورزش هایی كه اثرات ژنتیكی چاقی را خنثی می كنند

ورزش هایی كه اثرات ژنتیكی چاقی را خنثی می كنند

به گزارش پاراسول مطالعات جدید با بررسی تاثیر ورزش های مختلف روی افرادی با احتمال ژنتیكی بالا برای چاقی، ورزش هایی را كه اثرات ژنتیكی چاقی را خنثی می كنند، مشخص كرده است.


به گزارش پاراسول به نقل از ایسنا، طبق آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO) حدود ۱۳ درصد از بزرگسالان در سراسر جهان به چاقی مبتلا هستند.
باآنكه چاقی نتیجه تعامل پیچیده ای بین سبك زندگی و ژن ها است اما تمایل ژنتیكی فرد به این بیماری نقشی اساسی ایفا می كند. از همین رو متخصصان به بررسی تاثیر ژن ها بر وزن بیش از اندازه بدن پرداخته اند.
برای مثال مطالعه ای كه در اوایل سال جاری میلادی (۲۰۱۹) صورت گرفت با مقایسه ۱۴ هزار فرد با شاخص توده بدنی كم، طبیعی و بالا (BMI) به این نتیجه رسید كه ژن ها منجر به چاقی در بعضی افراد می شوند.
یك مطالعه جدید دیگر نشان داد كه جهش های تك ژنی عامل تقریباً ۳۰ درصد موارد شدید چاقی در كودكان است و برآوردهای قدیمی تر نشان داده است كه تا ۸۱ درصد از وزن یك فرد می تواند وراثتی باشد.
دانشگاه ملی تایوان در شهر تایپه اخیرا تحقیقاتی را انجام داده است كه در آن انواع ورزش های بدنی كه در جبران كردن تمایل ژنتیكی فرد به چاقی مؤثر هستند، بررسی شده است.
متخصصان داده های مربوط به ۱۸ هزار و ۴۲۴ بزرگسال بین ۳۰ تا ۷۰ ساله را در این مطالعه بررسی كردند. در این مطالعه پنج شاخص چاقی شامل شاخص توده بدنی (BMI)، درصد چربی بدن، دور كمر، دور باسن و نسبت دور كمر به باسن و هم چنین ۱۸ مورد از ورزش هایی كه شركت كنندگان به صورت منظم انجام می داده اند، مورد بررسی قرار گرفته است.
بررسی ارتباط بین میزان احتمال ژنتیكی افراد برای چاقی و روال ورزش آنها نشان داد كه دویدن بهترین تمرین برای كاهش چاقی است.
به صورت خاص دویدن منظم خطر ژنتیكی را در سه شاخص BMI، درصد چربی بدن و دور باسن خنثی می كند و به صورت كلی بر هر پنج شاخص چاقی موثر است.
علاوه بر دویدن، كوهنوردی، پیاده روی، پیاده روی ورزشی و تمرینات طولانی یوگا، اثرات ژنتیكی بر BMI را می كاهد.
در مقابل سایر فعالیت های محبوب از قبیل دوچرخه سواری، حركات كششی، شنا و چی كونگ هیچ تاثیری بر خنثی سازی تمایل ژنتیكی افراد به چاقی ندارند. نتایج این مطالعه هم چنین نشان داد كه تمرینات وزنه برداری، بدمینتون، تنیس روی میز، بسكتبال، تنیس، تای چی و دیگر ورزش های مرسوم در كاهش تمایل ژنتیكی فرد به چاقی بی اثر است.
بنا بر گزارش سایت تخصصی مدیكال نیوز تودی، متخصصان خاطر نشان كرده اند یافته های این مطالعه نشان داده است كه با انجام انواع ورزش می توان اثرات ژنتیكی بر چاقی را كم كرد و مزایای ورزش بدنی منظم در افرادی كه بیشتر مستعد چاقی هستند تأثیرگذارتر است.



1398/05/16
14:27:42
5.0 / 5
4333
تگهای خبر: بهداشت , بیماری , زندگی , سایت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱
پاراسل
parasol.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پاراسول محفوظ است

پاراسل پاراسول

پاراسل همان چتر آفتابی است