معاون پرستاری وزارت بهداشت؛

جداسازی اضافه كار پرستاران از كارانه، كمبود پرستار جدی است

جداسازی اضافه كار پرستاران از كارانه، كمبود پرستار جدی است

به گزارش پاراسول معاون پرستاری وزارت بهداشت، اظهار داشت: تدوین بخشنامه جذب و نگهداری پرستار در نقاط محروم، یكی از اقداماتی است كه با جدیت دنبال می شود.


به گزارش پاراسول به نقل از مهر، مریم حضرتی، ظهر شنبه در نشست خبری كه به مناسبت هفته دولت برگزار شد، به تشریح اقدامات و برنامه های معاونت پرستاری وزارت بهداشت پرداخت. معاون پرستاری وزارت بهداشت اظهار داشت: تدوین بخشنامه جذب و نگهداری پرستار در نقاط محروم، یكی از اقداماتی است كه با جدیت دنبال می شود. چونكه در نقاط محروم تجهیزات كافی در دسترس بوده، اما نیروی پرستاری به تعداد كافی وجود نداشت.

حضرتی با تاكید بر ضرورت تقویت خدمات مراقبتی پرستاری در منزل، اشاره كرد: در سال ۲۰۵۰ برای نخستین بار در ایران جمعیت سالمندان بسیار بیشتر از كودكان زیر ۵ سال خواهد بود و از آنجائیكه هزینه درمان بیماری های غیر واگیر بالا است، جامعه باید به سمتی سوق پیدا كند كه نگرش مراقبتی ما تنها به بیمارستان ها نباشد.

ضرورت تقویت خدمات پرستاری در منزل

وی با اشاره به اینكه در برنامه ششم توسعه در ماده ۷۴ و بند سوم آن، دولت وزارت بهداشت را به جامعه نگر شدن نظام سلامت و پرستاری مكلف كرده است؛ به نحوی كه ارائه خدمات در جامعه و خدمات مراقبت در منزل باید با برنامه ریزی دقیق صورت گیرد، به تشریح اقدامات انجام شده در معاونت پرستاری وزارت بهداشت، پرداخت و اظهار داشت: از آنجایی كه جمعیت كشور رو به سالمندی می رود، باید خدمات مراقبتی پرستاری در منزل را تقویت نماییم. در سال ۲۰۵۰ برای نخستین بار در ایران جمعیت سالمندان بسیار بیشتر از كودكان زیر ۵ سال خواهد بود. از آنجایی كه هزینه درمان بیماری های غیر واگیر بالا است و همچنین، درمان این بیماری ها، بیمار را گرفتار مشكلات زیادی می كند، جامعه باید به سمتی سوق پیدا كند كه نگرش مراقبتی ما تنها به بیمارستان ها ختم نشود.

حضرتی با اشاره به اینكه یكی از مهمترین اقدامات مهم معاونت پرستاری، ابلاغ تعرفه های مراكز مشاوره و مراقبت در منزل در سال ۹۶ بود، اضافه كرد: با پیگییر هایی كه انجام شد، این ابلاغیه در سال ۹۷ با ۱۰ درصد افزایش تعرفه همراه بود، البته این افزایش تعرفه نیز همچنان برای كادر پرستاری قابل توجه نیست.

معاون پرستاری وزارت بهداشت افزود: همچنین، ابلاغ و تدوین فرم های نظارت خدمات پرستاری در منزل و تشكیل اتحادیه مراكز مشاوره و مراقبت در منزل نیز همچون اقداماتیست كه انجام شده است. این اتحادیه می تواند در حوزه نظارت از مراكز مراقبت در منزل و كنترل این بخش از خدمات كمك شایانی كند.

وی افزود: از دیگر اقدامات می توان به تصویب آزمایشی پوشش بیمه ای خدمات مراقبت در منزل كه به صورت آزمایشی در شورای عالی بیمه برای ۵ بیماری تصویب شده، اشاره نمود. این مصوبه زودی ابلاغ خواهد گردید و ۵ گروه از بیماران مانند نارسایی های مزمن قلبی، سكته های مغزی یا بیماران بدحال و تحت مراقبت های ویژه، با كمك پوشش بیمه ای می توانند خدمات مراقبت در منزل را دریافت نمایند.

راه اندازی ۸۱۶ مركز مشاوره مراقبت در منزل

حضرتی با اشاره به اینكه تابحال ۸۱۶ مركز مشاوره مراقبت در منزل به راه افتاده است، عنوان كرد: هم اكنون نیز ۵۹۱ مركز مشاوره مراقبت در منزل مجوز تاسیس خودرا ستاندن كرده و در حال گرفتن پروانه برای ایجاد این مراكز هستند.

وی اظهار داشت: یكی از اقدامات بسیار مهم دیگر، اجرای طرح آزمایشی غربالگری فشارخون و تناسب بدنی ایرانی ها بالای ۳۰ سال بود، این طرح كه در دی ماه سال ۹۷ و در هفته پرستار اجرا شد، بعنوان طرح آزمایشی برای اجرای بسیج ملی كنترل فشارخون درنظر گرفته شد. جامعه پرستاری كشور در طرح بزرگ بسیج ملی كنترل فشارخون، مشاركت بسیار باارزش و فعالی داشتند كه جا دارد، از تمام تلاش های آنان قدردانی و تشكر كنم.

حضرتی بیان كرد: برخی از بیماران هستند كه نمی توان بطور كامل در منزل از آنها مراقبت كرد، این بیماران نیاز به مراقبتی بین منزل و بیمارستان دارند كه در كشورهای دنیا از آن تحت عنوان LTC ( مراكز مراقبت های طولانی مدت) یاد می شود. خوشبختانه بخشنامه مراكز مراقبت های طولانی مدت در كشور ما نیز نوشته شده و به كمیته تنظیم مقررات ارسال شده است و بزودی ابلاغ خواهد گردید. با ابلاغ این طرح، تحول بزرگ دیگری در نظام سلامت روی خواهد داد.

پرستاران در پیشگیری و كنترل بیماری های غیرواگیر توانمند می شوند

وی ادامه داد: تدوین برنامه عملیاتی كارگروه آموزش، پیشگیری و كنترل بیماری های غیرواگیر كه یكی از معضلات جامعه ما است، شروع شده و معاونت پرستاری با توانمندسازی پرستاران به دنبال اجرایی كردن این بخشنامه است. در این زمینه، ۱۸ برنامه كوتاه مدت تدوین كرده ایم كه ۵۰ درصد از این تعداد مصوب شده و در دوره های آموزشی ضمن خدمت پرستاران گنجانده می شود.

آموزش سلامت به بیمار و خانواده ها

حضرتی اضافه كرد: همچنین، تدوین شیوه نامه تشكیل ساختار آموزش سلامت به بیمار، مددجو و خانواده نیز از دیگر اقداماتی است كه در معاونت پرستاری انجام شده است؛ چونكه بیمار نباید بعد از مرخص شدن از بیمارستان به حال خود رها شود؛ او باید نسبت به مراقبت های درمانی از خود در منزل آگاه باشد.

وی، توسعه انجمن های علمی پرستاری را از دیگر اقدامات مهم این معاونت خواند و اظهار نمود: در گذشته تنها دو انجمن علمی پرستاری داشتیم كه در سال قبل چهار انجمن علمی دیگر شروع به كار كردند و هم اكنون شش انجمن علمی در این عرصه فعالیت می نمایند. بعد از تشكیل این انجمن ها، تشكیل شبكه ملی مراكز تحقیقات مراقبت های پرستاری نیز كمك شایانی به رشد این حرفه خواهدنمود.

جداسازی اضافه كار از كارانه پرستاران

معاون پرستاری وزارت بهداشت جدا شدن اضافه كار از كارانه را درخواست جدی پرستاران خواند و اضافه كرد: تابحال میزان اضافه كار و كارانه پرستاران با هم بود و مشخص نبود كه هر كدام از این مبالغ به طور دقیق چقدر است. با ابلاغ بخشنامه ای از طرف معاونت درمان، كار جداسازی كارانه و اضافه كار در بعضی دانشگاه ها شروع شده است؛ اما همچنان در بعضی دانشگاه ها سروسامان نگرفته است.

وی ادامه داد: ما توانستیم فرم ارزیابی اولیه منسجمی به بیمارستان ها ابلاغ نماییم. قبل از ابلاغ این فرم ارزیابی های اولیه به شكل منسجم انجام نمی شدند.

حضرتی تصریح كرد: پیاده سازی ثبت الكترونیك گزارش های مدیریتی پرستاری از اقداماتیست كه در این دوره شروع شده است. براین اساس، در سامانه ای كه به شكل پایلوت در استان كرمانشاه تعریف شده بود، مدیران پرستاری، مترون ها و سوپروایزرها برای نظارت های مدیریتی خود می توانستند توسط یك سامانه بر روی دستگاه تلفن همراه خود سنجه ها را به شكل الكترونیك نظارت كرده و آمار كافی را دریافت نمایند. آغاز این طرح توانست به كم كردن كاغذ بازی ها و بالا رفتن دقت نظارتی كمك نماید.

بخشنامه جذب و نگهداری پرستار در نقاط محروم

معاون پرستاری وزارت بهداشت اضافه كرد: تدوین بخشنامه جذب و نگهداری پرستار در نقاط محروم، یكی از اقداماتی است كه با جدیت دنبال می شود. چونكه در نقاط محروم تجهیزات كافی وجود داشت، اما نیروی پرستاری به تعداد كافی وجود نداشت. در این راستا، ایجاد پانسیون پرستاری و مامایی در مناطق محروم در دستور كار قرار گرفته و درصدد هستیم با كمك خیرین، ۴۰ پانسیون برای نیروهای پرستاری و مامایی در نقاط محروم تاسیس نماییم.

وی از ابلاغ بخشنامه شرایط انتخاب مدیران پرستاری صف و ستاد برای انتخاب مدیران شایسته و شایسته سالاری در پرستاری، آگاهی داد و اظهار داشت: شایسته سالاری در پرستاری می تواند با انتخاب مدیر شایسته اتفاق افتد، بدین سبب این بخنشامه به دانشگاه ها نیز ابلاغ گردیده است. درحال حاضر، حدود ۱۴ هزار مدیر پرستار داریم و بیشتر از ۳۰۰۰ نیروی كمك پرستار در دانشگاه ها و نیز تعداد زیادی در بخش خصوصی جذب شده اند. این نیروهای كمك پرستار دوره های یكساله آموزشی دیده اند و می توانند كارهای اولیه و غیر حرفه ای را انجام دهند كه این مساله می تواند فشاركاری پرستاران را كم كند.

صدور ۳۰ هزار پروانه صلاحیت حرفه ای برای پرستاران

حضرتی اضافه كرد: یكی از اقداماتی كه در معاونت پرستاری انجام شده است، صدور ۳۰ هزار پروانه صلاحیت حرفه ای برای پرستاران است كه از سال ۹۸، صدور صلاحیت حرفه ای پرستاران به صورت امتحان گزینشی از طرف سازمان سنجش به پرستاران داده می شود.

وی اظهار داشت: بعد از زلزله كرمانشاه مشاهده كردیم، پرستارانی كه دوره های مدیریت بحران را گذرانده بودند، توانستند بسیار موفق تر عمل كنند. به همین دلیل، ۱۰۰ پرستار از نقاط مختلف كشور انتخاب نموده و با برگزاری سه دوره آموزشی، مدیریت بحران را به آنها آموزش دادیم كه شاهد بودیم، در حادثه سیل نوروز سال جاری، این پرستاران بسیار موفق عمل كردند.

وی، برگزاری دوره آموزشی جانشین پروری مدیریت را از دیگر اقدامات موثر معاونت پرستاری خواند و افزود: باید مدیران آینده حوزه پرستاری را تربیت نماییم تا اگر مدیری بازنشسته و یا بركنار شد، با مشكل مواجه نشویم. این دوره با مشاركت دانشگاه های علوم پزشكی و مركزیت دانشگاه علوم پزشكی همدان شروع شده است.

وی ادامه داد: هم اكنون، سامانه ملی ثبت اطلاعات پرستاری شروع به كار كرد و ما توانستیم اطلاعاتمان از پرستاران شاغل در خیریه ها، مراكز تامین اجتماعی، شركت نفت و سایر مراكز را كامل نماییم.

تاكید بر ضرورت تدوین نقشه راه پرستاری در افق ۱۴۰۴

معاون پرستاری وزارت بهداشت با تاكید بر ضرورت تدوین نقشه راه پرستاری در افق ۱۴۰۴، اضافه كرد: تدوین این نقشه ما را برای رسیدن به اهدافمان یاری می كند.

كمبود نیروی پرستاری در كشور

وی درباب كمبود پرستار در كشور اظهار نمود: مانند خیلی از كشورها، كمبود نیروی پرستاری در كشور ما نیز جدی به نظر می آید. این یك مشكل جهانی است. چونكه جمعیت جهان به سمت پیر شدن پیش می رود. هم اكنون، میانگین پرستار به تخت در كشور ما ۹ دهم است كه ایده آل این عدد باید ۱.۸ باشد. امیدواریم، تا سال ۱۴۰۴ به این استاندارد دست پیدا نماییم. اما با عنایت به اینكه مساله مراقبت در منزل و پرستاری در جامعه را مطرح می نماییم، معیار پرستار به تخت معیار مناسبی نیست و در نطر داریم نسبت پرستار به جمعیت را نیز اصلاح نماییم.

جذب ۹۰۰۰ نیرو در وزارت بهداشت در سال جاری

وی با اشاره به اینكه امسال در وزارت بهداشت ۹۰۰۰ نیرو جذب می شود، اشاره كرد: ۷۵ درصد از این تعداد در حوزه پرستاری جذب خواهند شد. البته به دنبال جذب ۹۰۰۰ نیروی پرستاری دیگر نیز هستیم كه با مساعدت سازمان برنامه و بودجه بتوانیم به این خواسته خود جامع عمل بپوشانیم. حضرتی درانتها اظهار داشت: ما سالانه ۱۱ هزار فارغ التحصیل پرستاری در كشور داریم و هم اكنون ۴۰ هزار دانشجوی پرستاری در كشور در ۲۰۰ دانشكده مشغول به تحصیل هستند. همین اعداد ما را امیدوار می كند كه اگر بتوانیم سالانه ۹۰۰۰ پرستار جذب نماییم تا سال ۱۴۰۴ به ایده آل خود برسد.


منبع:

1398/06/03
15:05:38
5.0 / 5
4133
تگهای خبر: آموزش , بهداشت , بیمارستان , بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
پاراسل
parasol.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پاراسول محفوظ است

پاراسل پاراسول

پاراسل همان چتر آفتابی است