کودک به تصور ماءالشعیر، شربت متادون را نوشید
به گزارش پاراسول، رئیس کنترل کیفی لابراتوار های سازمان پزشکی قانونی کشور با تکیه بر پرهیز از هرگونه خوددرمانی در موارد مسمومیت دارویی و شیمیایی، اخطار داد که نباید فرد مسموم را به استفراغ وادار کرد.
به گزارش پاراسول به نقل از خبر آنلاین، مریم اخگری با اشاره نامگذاری هفته اول آبان ماه با عنوان هفته جلوگیری از مسمومیت ها که در سالجاری با شعار شناخت خطر تا مبادرت به موقع برای جلوگیری از مسمومیت ها برگزار می شود، اظهار داشت: هدف از اطلاع رسانی در عرصه مسمومیت ها، پیشرفت آگاهی های عمومی در این مورد، جلوگیری از بروز انواع مسمومیت ها و حفاظت از افراد بخصوص کودکان، جوانان و سالمندان است.
مهر در خبری نوشت: وی با اشاره به نامگذاری روزهای این هفته به هر یک از انواع مسمومیت ها اظهار داشت: طیف وسیعی از داروها ممکنست منتج به بروز مسمومیت به صورت اتفاقی و یا عمدی شود که متاسفانه کودکان و افراد سالمند بیشترین قربانیان مسمومیت دارویی اتفاقی هستند.
اخگری خاطرنشان کرد: کودکان به سبب رنگ جذاب و متنوع قرص ها و یا مزه شیرین تعدادی از شربت ها، از روی کنجکاری مبادرت به مصرف آن می کنند در حالی که همین مورد منتج به مسمومیت و یا مرگ آنان می شود، سالمندان هم به دلایلی همچون نداشتن دید کافی و یا عدم شناخت داروها مبادرت به مصرف داروهای اشتباه می کنند بدین سبب سفارش می شود حتماً یک فرد آگاه در خانواده بر تجویز و مصرف دارو در سالمندان نظارت داشته باشد.
وی درباب مسمومیت های دارویی عمدی که با انگیزه خودکشی و یا دگرکشی اتفاق می افتد، اضافه کرد: نخستین سفارش آن است که اگر در اطراف خود فردی با افکار خودکشی و لطمه های روانی وجود دارد، قبل از هر اتفاق غیرقابل جبران حتماً با اورژانس اجتماعی در تماس باشید.
عضو هیأت علمی سازمان تصریح کرد: داروهای آرام بخش و خواب آور در صورتیکه در میزانی بالاتر از دز تعیین شده توسط پزشک و یا در دزهای تکراری توسط فرد، مورد استفاده قرار بگیرد، منتج به مسمومیت، بستری و مرگ افراد می شود.
وی تاکید کرد: در بعضی داروها، دز درمانی و دز سمی خیلی به یکدیگر نزدیک هستند و بنابراین اگر بدون توجه به دستور پزشک مورد استفاده قرار بگیرند، مرگ فرد را رقم خواهد زد.
کارشناس حوزه سم شناسی سازمان همینطور به افراد سفارش کرد از مصرف خودسرانه داروها بهمراه یکدیگر اجتناب کنند، چونکه برخی داروها در صورت مصرف همزمان، اثرات تجمیعی دارند و یا تقویت اثرات یکدیگر منتج به مسمومیت و مرگ فرد می شوند.
وی با اشاره به برخی پرونده های ارجاعی سازمان پزشکی قانونی کشور در عرصه مسمومیت های دارویی خاطرنشان کرد: در یکی از پرونده ها شاهد مرگ کودکی بودیم که داروهای مادربزرگ خویش را از کابینت آشپرخانه برداشته و مصرف کرده بود و یا در پرونده ای دیگر یک دختر جوان برای درمان سردرد خود به سفارش یکی از دوستانش در یک میهمانی قرصی را مصرف کرد که منتج به مرگ او شد. بررسی های پزشکی قانونی نشان داد داروی مصرف شده توسط این دختر جوان، قرص متادون بوده است.
اخگری با تکیه بر این که افراد و بخصوص جوانان از عوارض و خطرات احتمالی داروها و بی خطر بودن مصرف آنها آگاه نیستند، اظهار داشت: هیچ دارویی نباید بدون تجویز پزشک و تنها با سفارش دوستان و آشنایان مورد استفاده قرار گیرد، چونکه اثرات داروها در بدن ها و افراد مختلف، کاملا متفاوت می باشد.
وی همینطور سفارش کرد: در صورتیکه فردی در اطراف ما گرفتار مسمومیت شد به هیچ عنوان مبادرت به خوددرمانی و یا اجبار او به استفراغ نکنیم، چونکه این اقدام ممکنست باعث ورود مواد غذایی به ریه، برگشت مجدد داروها یا سموم از معده به مری و بنابراین مرگ فرد شود، بدین سبب تنها اقدام اساسی در اینگونه موارد تماس با اورژانس و انتقال فرد به مراکز درمانی است. ضمن آنکه ضروری است پوکه داروهای مصرف شده توسط فرد برای اتخاذ اقدام درمانی مناسب، به مراکز درمانی ارجاع شود.
اخگری در ادامه با اخطار درباب موارد مسمومیت در کودکان اظهار داشت: مواد شیمیایی، سفیدکننده ها، انواع شوینده ها و... که در کابینت های آشپزخانه نگهداری می شود، برای کودکان خیلی خطرآفرین است چون که در تعدادی پرونده ها شاهد مصرف این مواد از سر کنجکاوی توسط کودکان و بنابراین مسمومیت آنان بوده ایم.
وی با تکیه بر این که مواد شیمیایی و شوینده ها به هیچ عنوان نباید از ظرف اصلی خود بیرون بروند، به خانواده ها سفارش کرد این مواد را دور از دسترس کودکان نگهداری کنند. (به عنوان مثال از ریختن مواد شوینده و شیمیایی در ظروف مواد خوراکی مانند آب معدنی، آب میوه و... خودداری شود)
وی بلع باطری را از دیگر موارد مسمومیت در کودکان عنوان و خاطرنشان کرد: بلع باطری همچون باطری های سکه ای کوچک برای کودکان خیلی خطرآفرین است و خانواده ها باید دراین خصوص هم مراقبت های لازم را داشته باشند.
عضو هیأت علمی سازمان با اشاره به برخی پرونده های ارجاعی به پزشکی قانونی در مبحث مسمومیت کودکان، اظهار داشت: در تعدادی پرونده ها شاهد مسمومیت و متاسفانه مرگ کودکان به سبب نوشیدن شربت متادون بودیم که در یخچال نگهداری می شده و به خاطر طعم شیرین آن توسط کودک مورد استفاده قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: در پرونده ای خانواده ای برای پیک نیک به بیرون رفته بودند و متاسفانه یک بطری ماءالشعیر حاوی شربت متادون بهمراه داشتند. کودک این خانواده به تصور ماءالشعیر، شربت متادون را نوشیده و فوت کرده بود.
رئیس کنترل کیفی لابراتوار های سازمان، تصریح کرد: شربت متادون از مواد مسمومیت زا بخصوص در کودکان است در حالی که این شربت به هیچ عنوان نباید در خانه نگهداری شود و مصرف آن با دز تعیین شده تنها در مراکز ترک اعتیاد و با دستور مددکار این مراکز مجاز است، اما متاسفانه این شربت از مجاری غیرقانونی در دسترس افراد قرار می گیرد و چنین حوادث و اتفاقات تلخی را رقم می زند.
وی در موارد مسمومیت کودکان هم از خانواده ها خواست از هرگونه خوددرمانی و یا اجبار کودک به استفراغ، اجتناب کنند بخصوص در مورد حلال ها و یا مواد نفتی که استفراغ کردن خط قرمز است و منتج به مرگ می شود.
اخگری در مورد مسمومیت ناشی از گزیدگی جانوران سمی هم اخطار داد و اظهار داشت: در اینگونه موارد که معمولاً در مناطق خشک با اقلیم مشخص که محل زندگی برخی حشرات و خزندگان است، اتفاق می افتد، حتماً فرد را به نزدیک ترین مرکز درمانی منتقل کنید، چونکه در این مراکز پادزهر موردنیاز برای نجات فرد وجود دارد و هرگونه تاخیر در این خصوص می تواند منتج به مرگ شود.
خلاصه اینکه وی درخصوص مسمومیت های دارویی عمدی که با انگیزه خودکشی و یا دگرکشی اتفاق می افتد، افزود: اولین سفارش آنست که اگر در اطراف خود فردی با افکار خودکشی و لطمه های روانی وجود دارد، پیش از هر اتفاق غیرقابل جبران حتما با اورژانس اجتماعی در تماس باشید. (به عنوان مثال از ریختن مواد شوینده و شیمیایی در ظروف مواد خوراکی مانند آب معدنی، آب میوه و... خودداری شود) وی بلع باطری را از دیگر موارد مسمومیت در خردسالان عنوان و اشاره کرد: بلع باطری همچون باطری های سکه ای کوچک برای خردسالان خیلی خطرآفرین است و خانواده ها باید دراین خصوص هم مراقبت های لازم را داشته باشند.
منبع: پاراسول
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب