معاون وزیر بهداشت مطرح كرد؛

۱۲هزار مشاور تغذیه در طرح تحول سلامت، نقش فرماندهان غذایی

۱۲هزار مشاور تغذیه در طرح تحول سلامت، نقش فرماندهان غذایی

پاراسول: معاون وزیر بهداشت با اشاره به نرخ بیماری های غیرواگیر اظهار داشت: در ۷ استان ۲۹ هزار خانوار را شناسایی كردیم كه ۷۳۲۲ خانوار از آنها با ناامنی غذایی در سطح متوسط و شدید مواجه بودند.



به گزارش پاراسول به نقل از مهر، دكتر علیرضا رئیسی در همایش بهبود تغذیه سالم جامعه با مشاركت زنان روستایی و عشایر اظهار داشت: خیلی از بیماری هایی كه امروزه با آن دست و پنجه نرم می نماییم به الگوهای غذایی بر می گردد. هم اكنون همه خانواده ها به مبحث تغذیه حساس شده اند و از سویی اگر ما این مطالبه گری را به خوبی پاسخگو نباشیم، فرصتی برای سودجویی فراهم خواهد شد.
وی اضافه كرد: نپرداختن به الگوی غذایی سالم عواقب جدی به دنبال دارد. در سطح كشور شاهدیم سودجویان زیادی در زمینه تغذیه، دمنوش و داروهای لاغری فعالیت می نمایند كه سبب می گردد صدمه جدی به جامعه بزنند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار داشت: سوء تغذیه صرفاً كمبود غذا نیست. بعضی اوقات پرخوری هم سوء تغذیه می آورد. ما در حوزه تغذیه دو نكته را مورد توجه قرار می دهیم. اول غذایی كه فرد تهیه می كند تا صرفاً سیر شود و دوم غذایی كه فراهم می گردد تا سیری سلولی تولید شود كه مورد دوم بسیار مهمتر از اولی است.
وی ادامه داد: معمولاً فرماندهان غذایی در خانواده ها زنان هستند. انتخاب مواد غذایی درست و به جا توسط مادران سبب بهبود وضعیت تغذیه می گردد.
رئیسی اظهار داشت: در طرح تحول سلامت بیش از ۱۲ هزار مشاور تغذیه در سراسر كشور مستقر كرده ایم كه وظیفه شان فرهنگسازی تغذیه صحیح به خانواده ها است.
وی اضافه كرد: تامین غذای سالم و كافی، توان اقتصادی خانواده به تامین غذا و انتخاب غذا در خصوص دانش و فرهنگ صحیح تغذیه از عوامل موثر بر امنیت غذا و تغذیه هستند. در سیاست های كلی سلامت هم به تامین مواد غذایی و بهره مندی آحاد جامعه از تغذیه هم اشاره شده است.
رئیسی اظهار داشت: از عواقب ناامنی غذایی می توان به سوء تغذیه ناشی از كمبود دریافت غذا و سوء تغذیه ناشی از بیش خوری اشاره نمود.
معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان كرد: در سال ۱۳۸۰ حدود ۲۶.۸ درصد از بار بیماری ها مربوط به بیماری های واگیردار و ۵۷.۲ مربوط به بیماری های غیرواگیر می شد و در آخرین آمار نرخ بیماری های غیرواگیر به ۷۶.۴ افزایش یافته است كه همه اینها به نوع تغذیه مناسب بر می گردد.
وی ادامه داد: رژیم غذایی ناسالم، فشارخون بالا، چاقی، تحرك بدنی كم، دخانیات، دیابت، آلودگی هوا، كلسترول خون، حوادث شغلی و اعتیاد، ۱۰ عامل خطرناك بیماری های غیرواگیر هستند.
رئیسی اظهار داشت: از هر ۱۰ روستایی ۲ نفر چربی خون بالا دارند و در شهر این آمار بالاتر است. بیش از نیمی از جمعیت ما كم تحرك هستند. در روستاها حدود ۵۰ درصد جمعیت دچار اضافه وزن و چاقی و در شهرها بیش از ۶۲ درصد مبتلا هستند. ما از میان استان های ناامن غذایی ۷ استان را انتخاب كردیم كه در آنها از مجموع ۲۹ هزار خانواری كه شناسایی شد ۷۳۲۲ خانوار با ناامنی غذایی متوسط و شدید مواجه بودند كه از این بین ۱۲۸۹ خانوار برای اشتغالزایی معرفی گشتند. ۳۵۹۳ خانوار هم برای چتر حمایتی معرفی گشتند.
وی در انتها اظهار داشت: آموزش و توانمندسازی زنان به خصوص زنان روستایی از برنامه های پیش رو در این زمینه است.

1396/11/15
14:49:31
5.0 / 5
4676
تگهای خبر: بهداشت , بیماری , سلامت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
پاراسل
parasol.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پاراسول محفوظ است

پاراسل پاراسول

پاراسل همان چتر آفتابی است