در گزارش پاراسول مطرح شد؛

لطمه های آموزش مجازی دانش آموزان

لطمه های آموزش مجازی دانش آموزان

یک روانشناس بالینی معتقد می باشد که آموزش مجازی و خانه نشینی سبب افزایش اهمال کاری دانش آموزان شده بطوریکه والدین نیز در جلوگیری و یا کاهش آن نقش تعیین کننده ای دارند.


نصیبه شیخی در گفتگو با خبرنگار مهر، عنوان کرد: اهمال کاری یا تعلل ورزیدن و به تأخیر انداختن کارها پدیده ای شایع خصوصاً در زمینه تحصیل است که هم اکنون باتوجه به مجازی بودن مدارس این پدیده رشد شایان توجهی در بین دانش آموزان داشته است. این در شرایطی است که خانواده ها به علت فشارهای مختلف ناشی از شیوع کرونا، متحمل استرس های مضاعف در رابطه با تحصیل فرزندانشان شده اند. وی اشاره کرد: بارها مشاهده شده که تعدادی از والدین سهل انگاری و ساده انگاری را همچون عادت در فرزندان خود پذیرفته اند در صورتیکه عواقب آن نه فقط هم اکنون سبب کاهش کمیت و کیفیت تحصیلی می شود بلکه در ابعاد وسیع تری در آینده آنها تأثیرگذار خواهد بود. شیخی افزود: صرف نظر از اینکه تا چه میزان ریشه های اهمال کاری درونی است، باید به تأثیر والدین بعنوان عامل بیرونی بسیار مهم توجه داشت. به بیان دیگر والدینی که تا حالا در محور دوم آموزش قرار داشته اند، به علت شرایط خاص کنونی ناگزیر در محور اول قرار گرفته و چه بسا نداشتن تجربه در زمینه آموزش مجازی و اطلاعات اندک حول این محور ناخواسته سبب سوق دادن دانش آموز به سمت کارهایی که لذت انجامشان بیشتر و یا رنج انجام دادنشان کمتر است می شوند. وی با تکیه بر اینکه والدین می توانند با رعایت نکات ساده از اهمال کاری فرزندانشان بکاهند، اضافه کرد: ایجاد چار چوب زمانی مشخص و قاطع توسط والدین برای هر بخش از تحصیل همچون زمان حضور در کلاس، استراحت و انجام تکالیف یکی از مؤثرترین اقدامات در زمان تعطیلی مدارس است. این روانشناس بالینی افزود: باید توجه داشت که والدین در منزل نقش معلم نداشته و مسائل در رابطه با تحصیل فرزندشان را به کادر آموزش واگذار کنند و تنها همچون گذشته نقش حمایتگر خودرا ایفا کنند. در حقیقت برای رسیدن به یک مهم نباید یک اصل مهم دیگر که همان نقش حمایتگری است را قربانی کرد. وی اظهار داشت: در صورتیکه دانش آموز هرگونه بی نظمی در رابطه با تحصیل شامل غیبت غیر موجه و یا عدم انجام تکالیف داشته باشد، والدین اجازه دهند که فرزندشان با عواقب آن رو به رو شده و مسئولیت رفتارش را به خود او واگذار کنند. همین طور بهتر است اعضای خانواده در زمان حضور در کلاس مجازی دانش آموز از تماشای تلویزیون، دورهمی و…، بپرهیزند و این زمان را به مطالعه و کارهایی از این دست اختصاص بدهند. شیخی اظهار داشت: از دیدگاه روانشناختی این امکان وجود دارد که اصل لذت، دلیل رفتار اهمال کارانه است. بر همین مبنا دانش آموز ممکنست برای اجتناب از احساسات منفی، وظایف اضطراب آور خودرا به تأخیر بیندازد. در این صورت والدین باید علت اضطراب فرزندشان را شناسایی و نسبت به رفع آن اقدام نمایند. وی تصریح کرد: تقویت حس خودکارآمدی و ایجاد اعتماد به نفس با استفاده از تقویت مثبت و پاداش دهی در مقابل رفتار کارآمد دانش آموز یکی دیگر از اقدامات مؤثر والدین در جلوگیری از اهمال کاری دانش آموزان است. همین طور باتوجه به زمان بر بودن تبادل اطلاعات در مدارس مجازی و صرف زمان زیاد در این فضا؛ والدین از فراهم کردن شرایط برای اوقات فراغت و بهداشت روانی فرزندان غافل نشوند.

1399/11/10
16:55:59
0.0 / 5
1180
تگهای خبر: آموزش , بهداشت , علم , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
پاراسل
parasol.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پاراسول محفوظ است

پاراسل پاراسول

پاراسل همان چتر آفتابی است