یافته جدید محققان؛

شناسایی گونه جدید HIV در هلند

سویه جدیدی از HIV موسوم به VB در هلند کشف شده است که بنظر می رسد سریعتر منجر به بیماری شدیدتر می شود.

به گزارش پاراسول به نقل از مهر به نقل از هلث لاین، پاندمی کووید ۱۹ نشان داده است که جهش در یک ویروس می تواند بطور قابل توجهی عفونی بودن یک پاتوژن و شدت بیماری را تغییر دهد.
اکنون پژوهشگران از دانشگاه آکسفورد، گونه جدیدی از HIV، ویروسی که موجب ایدز می شود، را کشف کرده اند که بطور بالقوه عفونی تر است و می تواند بطور جدی بر سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارد.
تاکنون ۱۰۹ نفر که بیشتر آنها در هلند زندگی می کنند، مبتلا به این سویه هستند.
به گفته دانشمندان، سویه جدید، به نام سویه VB، به سیستم ایمنی لطمه می رساند و توانایی افراد را برای مبارزه با عفونت ها و بیماریهای روزمره بسیار سریع تر از سویه های قبلی HIV تضعیف می کند.
همچنین به این معنا است افرادی که به نوع جدید آلوده می شوند ممکنست سریع تر به ایدز مبتلا شوند.
محققان همین طور دریافتند که VB دارای بار ویروسی (میزان ویروس شناسایی شده در خون) ۳.۵ تا ۵.۵ برابر بیشتر از سویه فعلی است، که نشان میدهد می تواند عفونی تر نیز باشد.
محققان می گویند کاهش سلول های CD۴+T (نشانه ای از لطمه به سیستم ایمنی ناشی از HIV) در افرادی که این نوع را داشتند دو برابر سریع تر بود.
به گفته محققان: «در زمان تشخیص این سویه، افراد در عرض ۲ تا ۳ سال در معرض ابتلاء به ایدز قرار می گیرند.»
محققان می گویند VB دلیلی برای نگرانی نیست برای اینکه درمان های فعلی هنوز در مقابل ویروس مؤثر هستند.
آنها همین طور می گویند که بهترین راه برای جلوگیری از ابتلاء یا انتقال ویروس شامل رابطه جنسی محافظت شده است.

1400/11/25