رئیس كمیسیون عمران شورای شهر مشهد
آلودگی هوای مشهد به تهران نزدیک شد
به گزارش پاراسول خراسان رضوی رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد اظهار داشت: شهر مشهد در زمینه آلودگی هوا به تهران نزدیک شده و با این سرعت که پیش می رود، امکان دارد پایتخت آلودگی هوا شویم.
دکتر ایمان فرهمندی در نشست تخصصی بررسی ریشه آلودگی هوا که در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار نمود: آلودگی هوا از مهم ترین مشکلات شهر مشهد و کلان شهرهاست. ما با آلودگی های خیلی از جمله آلودگی آب، خاک، نور و... مواجه هستیم که البته آلودگی هوا وضعیت حادتری نسبت به سایر آلودگی های نام برده دارد. حالا ما با بحران آلودگی هوا مواجهیم.
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد افزود: امسال ۲ روز ناسالم برای تمام گروه ها داشته ایم؛ در حالیکه سال قبل فقط یک روز و سال قبل تر هیچ روز ناسالمی برای تمام گروه ها نداشته ایم. روزهای هوای پاک هم کاهش پیدا کرده و سال جاری ۹ یا ۱۰ روز هوای پاک داشته ایم.
وی بیان نمود: ۲ مبحث در این حوزه اهمیت دارد؛ منابع تولید آلودگی و راهکارهای مقابله با آلودگی هوا. مطالعه سیاهه انتشار آلاینده های هوای مشهد توسط دانشگاه صنعتی شریف انجام شد. منابع آلاینده شهر در ۲ دسته منابع متحرک و منابع ثابت دسته بندی می شود. ۶۴ درصد آلودگی هوا در ارتباط با منابع ثابت شامل کاربری مسکونی، آموزشی، ساختمان ها، جایگاه سوخت، پایانه ها، فرودگاه و راه آهن است که از نظر جغرافیایی ثابت است. ۳۶ درصد آلودگی را منابع متحرک همانند خودرو ها و موتورسیکلت ها به وجود می آورد.
فرهمندی افزود: اگر آلودگی را به منابع کاربری حمل ونقلی و غیرحمل ونقلی تقسیم نماییم، آلودگی بوجود آمده حوزه حمل و نقل حدود ۷۲ درصد است. ۲۸ درصد آلودگی در حوزه های غیرحمل ونقلی جا می گیرد. ۱۹ درصد آلودگی یعنی ۸۰ درصد حوزه های غیرحمل ونقل را چهار واحد نیروگاهی مشهد تولید می کند. هشت درصد دیگر آلودگی را بقیه واحدها همانند واحدهای مسکونی و بقیه صنایع تولید می کند.
وی بیان نمود: این آمار گفته شده ۲ کارکرد اصلی دارد؛ اول شناسایی منابع و دوم پاسخ به این سؤال که برای کاهش آلودگی چه کار انجام بدهیم، بهتر است؛ به صورت مثال اگر در بخش خانگی ۲ درجه دمای هوای محیط را کم نماییم، اثرش در مجموع آلودگی هوای شهر کم است. این مقایسه به منزله این نیست که نباید در بخش خانگی صرفه جویی نماییم. سهم آلایندگی بخش خانگی نسبت به سوخت مصرفی کم است.
رئیس کارگروه بهداشت و محیط زیست شورای شهر مشهد اشاره کرد: ۲ منبع آلودگی بیشتر از نیمی از آلودگی هوای شهر مشهد را تولید می کند. یعنی این ۲ منبع آلودگی ۵۵ درصد آلودگی هوا را تولید می کند. منبع اول خودرو های شخصی است که ۳۳ درصد آلودگی را به تنهایی شامل می شود و حدودا ۶ برابر تمام صنایع اطراف مشهد شامل سیمان، آجرپزی و ریخته گری آلودگی به وجود می آورد.
فرهمندی افزود: منبع دوم چهار نیروگاه اطراف شهر مشهد است. این چهار نیروگاه در مجموع ۲۰ درصد آلودگی شهر مشهد را تولید می کند. این نیروگاه ها بیشتر از نیاز برق مشهد برق تولید می کند و آلودگی حاصل از آن بر شهر مشهد اثرگذار است. این برق اضافه ساخته شده در مناطق دیگر مصرف می شود.
وی اضافه کرد: مبحث دیگر ترکیب آلاینده های هواست. پنج آلاینده اصلی داریم که مهم ترین و پرحجم ترین آلایندگی در ارتباط با دی اکسیدکربن است. این گاز کم صدمه است و زود از فضای شهر خارج می شود. ما دی اکسیدکربن را صرفاً یک گاز گلخانه ای در نظر می گیریم ولی در سطح کلان صدمه زاست و باید این گاز را کاهش دهیم.
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی مشهد اظهار داشت: چهار آلاینده اصلی که در شهر اثرگذاری می کند شامل اکسیدهای گوگرد، اکسیدهای نیتروژن، مونوکسیدکربن و ذرات ریز معلق است. بین موارد ذکر شده اکسیدهای گوگرد به لحاظ ترکیباتی که از آن خارج می شود با رطوبت بدن و اسیدهای حاصل از آن مثل اسید سولفوریک صدمه بسیار زیادی بر بدن انسان و محیط شهری وارد می نماید.
فرهمندی اضافه کرد: حدودا تمام آلودگی اکسیدهای گوگرد در رابطه با نیروگاه توس و نیروگاه های دیگر است که مازوت می سوزانند. در مجموع آلایندگی نیروگاه های مشهد ۹۶ درصد است. نیروگاه توس مازوت و بقیه نیروگاه ها گاز می سوزانند. معمولاً در زمستان که در خانه ها گاز سوزانده می شود، در نیروگاه ها به جای گاز مازوت استفاده می شود.
وی افزود: مصرف مازوت در ۶ ماه اول سال جاری نسبت به سال قبل ۵۰ درصد افزایش داشته است. نسبت به سال ۹۶ سهم نیروگاه ها در آلودگی هوا به سبب افزایش مصرف سوخت مازوت ۲۵ تا ۳۰ درصد بالا رفته است.
فرهمندی اظهار نمود: نیروگاه ها به جای مازوت می توانند از گاز استفاده کنند تا اکسیدهای گوگرد کمتری تولید کنند. متاسفانه امروز گاز هم آلوده است. میزان sox گازی که در نیروگاه ما سوزانده می شود، بالاتر از حد استاندارد است و گاز ما برق کثیف تولید می کند.
وی با اعلان اینکه اتوبوس برقی با قیمت ۲ برابر اتوبوس دیزل خریداری می شود، افزود: اتوبوس دیزل راندمان ۵۰ تا ۶۰ درصدی دارد و در مجموع آلودگی کمتری تولید می شود. در نگاه کلان برق ما برق کثیفی است. برق ما از یک منبع آلاینده خیلی جدی تولید می شود. وقتی ما این برق کثیف را در حمل و نقل استفاده نمائیم، عملا کمکی به کاهش آلایندگی هوا نمی گردد. اتفاقا شاید این مورد سبب آلودگی بیشتر شود. گازوییلی که در حمل و نقل استفاده می نماییم، هر هفته آزمایش و میزان گوگرد آن بررسی می شود. معمولاً میزان گوگرد آن از استاندارد بالاتر نیست و در مجموع آلودگی کمتری نسبت به اتوبوس برقی تولید می شود. همینطور استفاده از گازوئیل ارزان تر است. هم اکنون قیمت اتوبوس دیزل پنج میلیارد و قیمت اتوبوس برقی بیشتر از ۱۰ میلیارد است.
رئیس کارگروه بهداشت ومحیط زیست شورای اسلامی مشهد اظهار داشت: ما بعنوان دستگاه تولی گری شرق کشور بیشتر بهره بردار دستاوردها هستیم. بسیاری از خروجی های دانشگاه در حوزه اجرا به کار ما نمی آید. بسیاری از پژوهش های دانشگاهی مسیر اشتباه می رود و جای مسئله را درست تشخیص نمی دهد. اگر مسئله را درست تشخیص ندهیم، پس از کار و تلاش بسیار به نتایج کاربردی نمی رسیم.
فرهمندی اظهار نمود: در ارتباط با آلودگی حاصل از نیروگاه ها میتوان گفت ما در حوزه مدیریت شهری نمی توانیم کاری نماییم چونکه سوخت، نیروگاه و مدیریت آن به ما ارتباط ندارد و به دولت مرتبط می باشد. ما می توانیم بعنوان نماینده مردم مطالبه و مسئله را تشریح نماییم. مردم می توانند درباره این مسائل که مطرح شده، استوری و پست بگذارند و از استاندار و رئیس جمهور در ارتباط با این مورد سوال بپرسند. فضای اجتماعی به حل این مسئله کمک می نماید.
وی افزود: در بخش خودرو های شخصی هم ما نمی توانیم در باب کاتالیست خودرو ها سرمایه گذاری نماییم چونکه این مورد هم در حوزه اختیارات ما نیست ولی در بحث معاینه فنی که در حوزه کنترل مدیریت شهری است، می توانیم ورود نماییم. سال جاری قراردادی با پلیس راهور استان در مورد آن بخش از هزینه هایی که شهرداری به راهور پرداخت می کند ودآن بخش که در رابطه با وظایف شهرداری است مثل کنترل ها، نظارت ها، معاینه فنی، مجوزها و... به نام قرارداد ماده ۱۰۸ منعقد شد.
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی مشهد اضافه کرد: سال جاری قرارداد ماده ۱۰۸ بر اساس نیروی انسانی و حضور مامور بسته نشده بلکه بر اساس خروجی کار بسته می شود؛ یعنی مثلاً پولی که به پلیس راهور در حوزه معاینه فنی پرداخت می شود، به ازای ساعت حضور مامور نیست و برپایه تعداد مراجعات معاینه فنی این پول پرداخت می شود. زین پس پول هدفمند می پردازیم و به ازای انضباط ترافیکی، کاهش تصادفات، کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت و افزایش راندمان حمل و نقل به پلیس راهور پول پرداخت می نماییم.
وی افزود: اگر می خواهیم آلودگی هوا را در حوزه حمل و نقل کاهش دهیم، باید زیرساخت کافی داشته باشیم. همینطور لازم است ابزارهای اطلاع رسانی و فرهنگ سازی کافی داشته باشیم و و در ارتباط با اثرات حمل و نقل روی آلودگی هوا و اثرات آلودگی هوا روی سلامت جسمی و روحی و روانی مردم اطلاع رسانی نماییم. وقتی مردم بدانند چه اتفاقی می افتد، حجم زیادی از افراد الگوی سفرشان را عوض می کنند؛ کمااینکه حالا در فضای اجتماعی جمع های دوچرخه سوار و جمع های پیاده روی شکل می گیرد و در شبکه های اجتماعی رشد می کند. چنین فضاهایی نیازمند تقویت است.
فرهمندی اظهار نمود: هر سفر با اتوبوس در شهر یک دهم همان سفر با خودروی شخصی آلاینده تولید می کند. اگر مردم بدانند که با سفر با خودروی شخصی ۱۰برابر الودگی تولید می کنند، به اضافه ریسک تصادفات و جای پارک از خودروی شخصی استفاده نمی کنند. احیانا اغلب سفرهای مردم با دانستن این مورد به حمل و نقل عمومی و... منتقل می شود.
وی اشاره کرد: میتوان در مراحل آخر به جهت اینکه هزینه استفاده از خودروی شخصی زیاد شود، هزینه پارک خودرو را افزایش داد. باید محدوده های ترافیکی و زون های آلودگی هوا تعریف نماییم که خودرو های آلاینده وارد آن نشود. بسیاری از هسته های مرکزی دنیا پولی است و باید برای ورود به هسته مرکزی پول پرداخت شود؛ در عین حال در کنار آن حمل و نقل عمومی وجود دارد تا توازن برقرار شود.
منبع: پاراسول
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب