مطالعات نشان می دهد؛

یائسگی زودرس احتمال مبتلا شدن به سرطان سینه و تخمدان را زیاد می کند

یائسگی زودرس احتمال مبتلا شدن به سرطان سینه و تخمدان را زیاد می کند

به گزارش پاراسول، تحقیقات جدید نشان داده است که یائسگی پیش از ۴۰ سالگی می تواند خطر طولانی مدت سرطان سینه یا تخمدان را در زنان افزایش دهد.



به گزارش پاراسول به نقل از مهر به نقل از هلث دی نیوز، دکتر «کورین ولت»، نویسنده این مطالعه از دانشگاه یوتا، تصریح کرد: «خطر ابتلاء به سرطان سینه، پروستات و روده بزرگ در بستگان این زنان هم بیشتر است.»
یائسگی پیش از ۴۰ سالگی اتفاقی نادر است و گاهی اوقات از نظر بالینی بعنوان "نارسایی اولیه تخمدان" شناخته می شود.
در مطالعه جدید، تیم تحقیق سابقه سلامت ۶۱۳ زن با نارسایی اولیه تخمدان و ۱۶۵ زن را که یائسگی زودرس را تجربه کرده بودند، بررسی کردند. محققان سوابق پزشکی زنان را بین سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۲۱ بررسی کردند.
این تحقیق نشان داد خانمهایی که یائسگی زودهنگام داشتند در مقایسه با خانمهایی که در زمان معمولی یائسگی را پشت سر گذاشتند، دو برابر احتمال ابتلاء به سرطان سینه داشتند.
ولت اضافه کرد: «خطر ابتلاء به سرطان تخمدان در گروه یائسگی اولیه تقریبا چهار برابر بود.»
آنها همینطور بستگان هر یک از زنان و سابقه پزشکی آنها را بررسی کردند.
محققان دریافتند که خطر ابتلاء به سرطان سینه در بین اقوام درجه دو خانمهایی که یائسگی بسیار زودرس داشتند (مانند عمه، عمو، مادربزرگ، خواهرزاده یا برادرزاده و غیره)، ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد.
بستگان درجه دو هم ۵۰ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلاء به سرطان تخمدان بودند.
مردان هم تحت تاثیر قرار گرفتند: این مطالعه نشان داد که خطر ابتلاء به سرطان پروستات تا ۶۰ درصد در بین بستگان درجه اول، دوم و سوم (یعنی پدربزرگ ها، پسرعموهای اول) افزایش پیدا کرده است.
ولت گفت خانمهایی که در معرض خطر سرطان بالاتری قرار دارند باید به صورت منظم تحت غربالگری قرار گیرند.
ولت سفارش کرد: «زنانی که به علت تعداد تخمک کم گرفتار ناباروری می شوند یا یائسگی زودرس را تجربه می کنند، باید مطمئن شوند که به صورت منظم از نظر سرطان سینه غربالگری می شوند، بخصوص اگر اعضای خانواده شان مبتلا به سرطان باشد».
به گفته محققان، یائسگی زودرس خطر ابتلاء به برخی از بیماری ها را زیاد می کند و سرطان سینه امکان دارد یکی از این بیماری ها باشد.


منبع:

1403/03/19
11:58:58
5.0 / 5
261
تگهای خبر: بیماری , پزشك , سرطان , سلامت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
پاراسل
parasol.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پاراسول محفوظ است

پاراسل پاراسول

پاراسل همان چتر آفتابی است