رئیس انجمن ژنتیك ایران مطرح كرد؛

ژنومیك به كاهش بروز بیماری های شایع و پرهزینه كمك می نماید

ژنومیك به كاهش بروز بیماری های شایع و پرهزینه كمك می نماید

پاراسول: رئیس انجمن ژنتیك ایران، اظهار داشت: پیش بینی می گردد ژنومیك، در ارتقای سلامت جمعیت با هدف قرار دادن افراد در معرض خطر و كاهش بروز بیماری های شایع، به واسطه غربالگری، نقش مهمی بازی خواهد نمود.


به گزارش پاراسول به نقل از مهر، دكتر محمود تولایی در افتتاحیه سومین كنگره بین المللی و پانزدهمین كنگره ملی ژنتیك ایران در سالن اجلاس، اظهارداشت: پروژه ژنوم انسان با هدف توالی یابی ژنوم انسانی باعث توسعه فناوری، كاهش هزینه و افزایش كیفیت خوانش DNA شد.وی اضافه كرد: هم اكنون HGP بعنوان یكی از شاهكارهای بزرگ اكتشاف شناخته می شود، كه در علم و پزشكی انقلابی به پا كرده است.تولایی ادامه داد: پس از پروژه HGP، پروژه HAPMAP و ۱۰۰۰ Genome تلاشی بود كه ما را قادر می كرد كه تنوع در جمعیت ها را بشناسیم. از مزیت های پروژه ۱۰۰۰ ژنوم، تكامل روش های توالی یابی و هم كاهش هزینه های خوانش توالی بود. وی اضافه كرد: این اولین پروژه برای ارزیابی ژنوم افراد زیادی از جمعیت ها بود تا منابع جامع در تنوع ژنتیكی انسان عرضه شود. در حالیكه توالی ژنوم انسان ما را با تعداد ژن كد كننده پروتئین (چون پیش بینی می شد كه تا ۱۰۰۰۰۰ ژن داشته باشه انسان) غافلگیر كرد، اما اساسا دیدگاه ما را در مورد ژن تغییر نداد. در مقابل الگوهای پیچیده تنظیم پراكنده و رونویسی فراگیر كه توسط پروژه ENCODE كشف شده است، همراه با حفاظت غیر ژنیك و فراوانی ژن های غیر Coding RNA، تصور از ژن را به چالش كشیده است.تولایی اظهار داشت: پروژه بین المللی پروتئین انسانی (HPP) (Human Proteome Project) كه توسط سازمان HUPO (Human Proteome Organization) سازماندهی شده است، هدف آن تحقق بخشیدن به درك ما از پروتئوم انسان با استفاده از تلاش هماهنگ شده توسط خیلی از آزمایشگاه های تحقیقاتی در سراسر جهان است.وی ادامه داد: تلاشی كه تا امروز انجام شده است، در كنار پروژه پروتئوم انسانی و هم پروژه اپی ژنوم انسانی، ما را یك قدم به اینكه بدن ما چگونه كار می كند نزدیك تر كرده است. هم اكنون، پروژه Exposome افق جدیدی را باز كرده است و این پروژه بعنوان یكی از پروژه های پیشرو در مرز دانش در زمینه سلامت انسان در نظر گرفته می گردد. رئیس انجمن ژنتیك ایران، اضافه كرد: پروژه اكسپوزوم، از نظر مفهومی و عملی دیدگاه جامعی را در ارتباط با بیماری و سلامت انسانی فراهم می كند. این پروژه، مواجه ما با رژیم های غذایی، سبك های زندگی و رفتار های ما را در بر می گیرد. همینطور اینكه چگونه بدن ما به این چالش ها پاسخ می دهد.وی اظهار داشت: فناوری های نسل بعدی توالی یابی (NGS) و كریسپر (CRISPR) بعنوان دو فناوری كلیدی، ما را برای درك بهتر تفسیر ژنوم انسانی و استفاده در روش های درمانی هدفمند، توانمند می كنند.
ما عصر خوانش ژنوم را پشت سر گذاشتیم و وارد عصر نوشتن ژنوم شده ایم. باآنكه توالی یابی، تجزیه و تحلیل مربوط به آن، و ویرایش DNA با سرعت وحشتناك پیشرفت می كند، توانایی ما در ساخت توالی های DNA به صورت بخش های كوتاه در سلول ها، محدود می گردد كه در نتیجه توانایی ما در درك سیستم های بیولوژیكی و دست ورزی آن را هم محدود می كند.رئیس انجمن ژنتیك ایران، اضافه كرد: پیشرفت های تكنولوژیكی اخیر (به عنوان مثال، سنتز قطعات ژن از كل ژنوم، سنتز كامل ژنوم و تكنیك (CRISPR) بعنوان فناوری ویرایش ژنی، انقلابی در این زمینه بپا كرده است. وی اظهار داشت: به نظر می رسد كه سنتز ژنوم در مقیاس انسانی به صورت فزاینده ای امكان پذیر شده است، در چنین شرایطی، تلاش علمی هماهنگ برای درك، بحث و استفاده از تكنولوژی های مهندسی ژنوم، لزوم جدی پیدا كرده است.تولایی ادامه داد: پیش بینی می گردد ژنومیك در ارتقاء سلامت جمعیت با هدف قرار دادن افراد در معرض خطر و كاهش بروز بیماری های شایع، پر هزینه و پیچیده، به واسطه برنامه های بالقوه با استفاده از غربالگری، پیشگیری و تصمیم گیری درمانی، نقش مهمی را بازی خواهد نمود.وی اضافه كرد: بعنوان رئیس انجمن ژنتیك ایران از دوستان خودم از انجمن ژنتیك آلمان كه دعوت انجمن ژنتیك كشور جمهوری اسلامی ایران را پذیرفتند و صمیمانه همكاری نمودند، تشكر می كنم.
تولایی در انتها اظهار داشت: این كنگره می تواند نوید بخش تحرك و كوشش برای مشاركت در تولید همكاری های منسجم علمی با همكاری دوستان خودمان در كشور های پیشرو باشد.وی اضافه كرد: ما امروز بیش از هر زمان دیگری در ژنتیك دارای درك بهتر از ساختارهای زیستی هستیم و می توانیم دست یكدیگر را برای پیشرفت بیشتر در این زمینه بفشاریم.

1397/02/24
13:43:45
5.0 / 5
4482
تگهای خبر: بیماری , تكنولوژی , درمان , سلامت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
پاراسل
parasol.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پاراسول محفوظ است

پاراسل پاراسول

پاراسل همان چتر آفتابی است