هزینه ماهانه 14 میلیاردی بیمه سلامت در دو بیمارستان قلب تهران

هزینه ماهانه 14 میلیاردی بیمه سلامت در دو بیمارستان قلب تهران

پاراسول: با شروع به كار بسیج ملی كنترل فشار خون بالا، مباحثی مانند هزینه های درمان و كنترل بیماری های ناشی از فشارخون نیز مطرح می شود؛ موضوعی كه بخش قابل توجهی از پرداختی های سازمان های بیمه گر را برای تامین دارو و نمایش خدمات درمانی به خود اختصاص می دهد؛ اما به سبب نوع ساز و كار ذخیره سازی اطلاعات، آمار دقیق تفكیك شده ای از آنها در دسترس نیست.


دكتر كوروش فرزین - مدیركل بیمه سلامت استان تهران در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به هزینه های بالای بستری بیماران برای بیمه ها اظهار داشت: حدود ۶۰ درصد هزینه های سازمان بیمه سلامت مربوط به هزینه های بستری است. البته اطلاعات مكانیزه ای از خدمات بستری در دسترس نیست و تمام تبادل اسناد به صورت دستی صورت می گیرد؛ بطور مثال در بیمارستان قلب شهید رجایی یا بیمارستان قلب تهران كه جزو بیمارستان های تك تخصصی هستند نیز نمی توان به تفكیك، نوع خدمتی كه بیمار دریافت كرده را مشخص كرد؛ بطوریكه خدماتی كه نمایش می شود می تواند برای درمان فشارخون یا درمان بیماری های ژنتیكی قلب و…باشد.
وی با بیان اینكه تنها ماهانه حدود ۹ میلیارد تومان هزینه بستری و درمان سرپایی در بیمارستان قلب شهید رجایی است، اضافه كرد: این هزینه را نیز نمی گردد به تفكیك مشخص كرد. از طرفی در بیماران سرپایی كه اسناد مكانیزه است نیز بیماران ما نشان دار نیستند. تنها بیماران خاص مانند بیماران پیوند كلیه، دفترچه های جدا دارند. البته در این مورد نیز نمی توان این تفكیك را قائل بود كه خدمتی كه بیمار خاص دریافت كرده مربوط به بیماری خاص بوده یا به سبب دیگری به پزشك مراجعه نموده است. همین طور ماهانه در بیمارستان قلب تهران حدود ۴ تا ۵ میلیارد تومان هزینه بستری و سرپایی در سازمان بیمه سلامت است.
وی با اشاره به هزینه ماهانه حدود ۲۰ میلیارد تومان برای تأمین داروی بیماران سرپایی استان تهران در بخش غیردانشگاهی اداره كل بیمه سلامت استان تهران، اضافه كرد: تنها می توان ازاین میزان هزینه داروی فشارخون كه سازمان پرداخت می كند، آمار دقیقی اعلام نمود. البته این آمار نیز نمی تواند نشان دهنده بار هزینه ای باشد كه به سبب فشارخون به سازمان های بیمه گر تحمیل می شود؛ برای اینكه برخی به سبب بیماری اولیه ای كه دارند، داروی فشارخون نیز مصرف می كنند.
فرزین با اشاره به اینكه شایع ترین نوع فشارخون، نوع اولیه آن است، اظهار داشت: اما هم اكنون حجم بالایی از فشارخون را فشار ثانویه تشكیل می دهد؛ به این صورت كه فرد به سبب بیماری دیگری، به فشار خون نیز مبتلا شده است. خوشبختانه داروهای فشارخون جزو ۱۰ داروی اول پرهزینه سازمان بیمه سلامت نیست و با اینكه در كشور مصرف بالایی دارند، اما قیمت آنها زیاد نیست.
وی در بخش دیگری از صحبت هایش درباب مباحث مربوط به پشتیبانی از تولید داخل و چگونگی پوشش بیمه ای داروهای وارداتی دارای مشابه داخلی نیز اظهار داشت: داروهایی كه مشابه داخلی آنها در كشور تولید می شوند، در تعهد ما نیستند و برای تهیه داروی خارجی باید هزینه آن به صورت آزاد پرداخت گردد. در گذشته برای تأمین برخی داروهای خارجی بیماران هموفیلی و تالاسمی تعهداتی وجود داشت، اما هم اكنون تنها داروهای تولید داخل را تحت پوشش قرار می دهیم. داروهایی كه در كشور تولید نمی شوند نیز با حمایت دولت در پوشش تعهدات ما قرار گرفته است تا دارو با قیمت مناسب به دست بیماران برسد.
مدیركل بیمه سلامت استان تهران درانتها اضافه كرد: در داروهای وارداتی نیز ما به نوع ژنریك دارو تعهد پرداخت داریم و برند دارویی خاصی نیز در تعهد پرداخت ما نیست. اگر فردی تمایل به مصرف برند خاصی داشته باشد باید مابه التفاوت قیمت ژنریك و برند را پرداخت كند.
اتتهای پیام



منبع:

1398/03/08
10:46:14
5.0 / 5
4207
تگهای خبر: بیمارستان , بیماری , پزشك , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
پاراسل
parasol.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پاراسول محفوظ است

پاراسل پاراسول

پاراسل همان چتر آفتابی است