1، معاون وزیر بهداشت تشریح كرد

اعلام حساب های ملی سلامت در سال 96

اعلام حساب های ملی سلامت در سال 96

به گزارش پاراسول معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت ضمن اعلام حساب های ملی سلامت در سال ۹۶، در عین حال از تشكیل كمیته بازنگری هزینه های سلامت با هدف كنترل هزینه ها، افزایش اثربخشی و همینطور بازتعریف یارانه ها در حوزه سلامت، اصلاح نظام بیمه ای و... اطلاع داد.


به گزارش پاراسول به نقل از ایسنا، دكتر سید كامل تقوی نژاد در بخش نخست نشست خبری خود كه در وزارت بهداشت برگزار گردید با اشاره به بحث اقتصاد سلامت اظهار داشت: حساب های ملی سلامت یكی از ابزارهای تحلیلی برای ارزیابی وضعیت نظام سلامت در كشور است و در یك نظام سلامت باید سه خصوصیت عمده را در حساب های ملی سلامت پایش نماییم. نخستین خصوصیت بحث پایداری به مفهوم تداوم و استمرار در مصرف سطح مشخصی از خدمات در حوزه سلامت است. دومین خصوصیت كارایی به معنای پیشگیری از هدر رفت منابع و سومین خصوصیت هم اثربخشی به معنای رسیدن به اهداف مورد نظر است. باید توجه كرد كه كاركردهای حساب های ملی سلامت و ارزیابی نظام سلامت ذیل این سه مولفه بر اساس اطلاعاتی است كه به صورت تفصیلی جمع آوری می شود. این اطلاعات در كاركردهای سلامت تامین كنندگان منابع مالی و فراهم كنندگان خدمات و... است.
وضعیت مخارج جاری حوزه سلامت از ۹۴ تا ۹۶وی اضافه كرد: طبق آخرین اطلاعاتی كه مربوط به حساب های ملی سلامت در سال ۱۳۹۶ است، بررسی روند مخارج جاری در حوزه سلامت نشان داده است كه بعد از افزایش مخارج جاری سلامت از تولید ناخالص داخلی در سال ۹۴ كه به دنبال اجرای طرح تحول سلامت اتفاق افتاد، طی سال های ۹۵ و ۹۶ مخارج جاری سلامت روندی نزولی داشته است؛ بطوریكه سهم مخارج جاری از تولید ناخالص داخلی از میزان ۹.۱ درصد در سال ۹۴ به ۸.۷ درصد در سال ۹۶ كاهش پیدا كرده است. در عین حال در سال ۹۶ حجم تولید ناخالص داخلی تحت یك شرایط خاص افزایش پیدا كرده است. البته این كاهش ملایم را در بخش مخارج سرمایه ای بیشتر شاهدیم؛ بطوریكه از ۰.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی در سال ۹۵ به حدود ۰.۱ درصد از تولید ناخالص داخلی در سال ۹۶ رسیده است كه البته نهایتا باید به حداقل ۰.۲۵ درصد از تولید ناخالص داخلی برسیم.
تقوی نژاد با اشاره به اینكه هم اكنون بر روی حساب های ملی سلامت سال ۹۷ كار می نماییم كه تا سه ماهه ابتدایی سال آینده و حداكثر تا شش ماهه ابتدایی سال آینده منتشر می شوند، افزود: در عین حال سرانه مخارج انجام شده بر كالا و خدمات نهایی در حوزه سلامت در سال ۹۶ به یك میلیون و ۴۵۰ هزار تومان به ازای هر فرد در كشور به قیمت ثابت سال ۱۳۹۵ رسیده است كه نسبت به سال پیش از خود حدود ۲.۶ درصد رشد را نشان داده است. باید توجه كرد كه میزان مشاركت بخش عمومی در تامین هزینه های جاری سلامت در سال ۱۳۹۶ به حدود ۵۴.۴ رسیده است كه اگر با اعداد ابتدایی دهه ۹۰ مقایسه نماییم می توان اظهار داشت كه در ابتدای دهه ۹۰ سهم عمومی دولت از هزینه های جاری سلامت ۳۴.۴ درصد بوده است و این افزایش ۲۱ درصدی سهم عمومی از هزینه های جاری عموما به علت مشاركت صندوق های بیمه ای بوده است كه البته نهایتا پرداخت كننده اصلی سهم بیمه ها متوجه دولت می باشد.
تقوی نژاد تصریح كرد: طبیعتا با عنایت به اینكه هزینه های جاری سلامت وابستگی بیشتری به بخش دولتی دارد باید به دنبال این باشیم كه این منابع به نحوی تامین گردد كه به منابعی كه تاب آوری كافی در مقابل شوك های بیرونی دارد، وصل شود. در سال ۹۶ تورم كاهش یافته و تك رقمی شد و بنابراین هزینه سرانه مخارج حقیقی دولت در سلامت افزایش قابل توجهی پیدا كرد؛ بطوریكه در سال ۱۳۹۶ سرانه حقیقی مخارج جاری سلامت به حدود ۳۳۵ هزار تومان به ازای هر فرد رسید كه نسبت به سال پیش از آن حدود ۸ درصد افزایش یافته است.
وی اضافه كرد: در عین حال مساله بسیار مهم در حوزه سلامت بحث توجه به هرم سنی جمعیت است. هم اكنون جمعیت كشور شرایطی را طی می كند كه روند جمعیتی رو به پیری خواهد بود. طبق برآوردهای انجام شده سهم افراد بالای ۶۵ سال در كشور روند افزایشی خواهد داشت و تا سال ۱۴۱۵ به بیشتر از ۱۱ درصد جمعیت بالغ خواهد رسید. باید توجه كرد كه این شاخص در سال ۱۳۹۶ حدود ۶ درصد بوده است. ازاین رو وقتی سن جمعیت افزایش می یابد باید هزینه های سلامت بین نیم تا یك درصد از محل ناخالص داخلی افزایش یابد.
لزوم تعریف منابع پایدار و وابسته به مالیات برای سلامتوی با تاكید بر اینكه باید در حوزه سلامت منابع قابل اتكاء و پایدار و با اتصال مستقیم به پرداخت مالیات در نظر بگیریم، اظهار داشت: بررسی تصویر هزینه های سلامت بر اساس كاركردهای آن نشان داده است كه هزینه های درمانی با سهم حدود ۶۲.۷ درصد بیشترین سهم را در كاركردهای مختلف سلامت به خود اختصاص داده اند. در رتبه های بعدی دارو و تجهیزات پزشكی با ۱۸ درصد بیماران سرپایی با ۱۰ درصد و خدمات بهداشت عمومی و پیشگیری با پنج درصد منابع حوزه سلامت را در حساب های ملی سلامت در سال ۹۶ به خود اختصاص داده اند.
تشكیل كمیته بازنگری هزینه های سلامتبازتعریف یارانه ها در حوزه سلامتتقوی نژاد افزود: با عنایت به سیاست های وزیر بهداشت درباره اولویت پیشگیری بر درمان، لازم است كه در این عرصه در وزارت بهداشت سیاستگذاری جدیدتری صورت گیرد و طبیعتا بحث پیشگیری و بهداشت باید سهم بیشتری را به خود اختصاص دهد. در عین حال در این حوزه اقداماتی را در دستور كار داریم. ما بعنوان مثال بحث برآورد هزینه های سلامت ایران در یك افق زمانی ۱۰ ساله است كه در این حوزه كمیته بازنگری هزینه های سلامت با هدف كنترل هزینه ها و افزایش اثربخشی و كارآیی تشكیل شده و به منظور بازتعریف یارانه ها در حوزه سلامت، اصلاح نظام بیمه ای و منابع دریافتی و... اقدام می كند. همینطور پیاده سازی نظام استحقاق سنجی در حوزه درمان، طراحی بسته های مشاركت عمومی، خصوصی در حوزه بهداشت و ارزیابی هزینه - درآمد بیمارستان های مختلف می تواند به اصلاح نظام مالی كمك نماید.
روند كاهشی پرداخت از جیب بیماران با اجرای طرح "تحول"وی با اشاره به بحث پرداخت از جیب بیماران اظهار داشت: پرداخت از جیب بیماران در كشور طی سال های طرح تحول روند كاهشی داشته و از ۵۳ درصد به حدود ۳۳ درصد در سال ۹۶ رسیده است كه امیدواریم روند كاهشی آن حفظ شود.



1398/09/30
20:06:15
5.0 / 5
4195
تگهای خبر: بهداشت , بیمارستان , پزشك , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
پاراسل
parasol.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پاراسول محفوظ است

پاراسل پاراسول

پاراسل همان چتر آفتابی است