در گزارش پاراسول عنوان شد؛

افزایش مالیات بر دخانیات در جهت كاهش مصرف باشد

افزایش مالیات بر دخانیات در جهت كاهش مصرف باشد

به گزارش پاراسول یك كارشناس حوزه دخانیات اظهار داشت: اختلاف زیاد نرخ مالیات محصولات دخانی وارداتی با نرخ های مالیات محصولات تولید داخل كاهش مصرف را در جامعه بدنبال نخواهد داشت.



آزاده نظری در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به تصویب بند (ت) ماده ۲۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده، تصریح كرد: اختلاف زیاد نرخ مالیات محصولات دخانی وارداتی با نرخ های مالیات محصولات تولید داخل كاهش مصرف را در جامعه به دنبال نخواهد داشت.
وی تصریح كرد: نرخ های تعیین شده در تبصره (۱) این قانون آمده است، از سال دوم اجرای قانون هر سال ۵ واحد درصد افزایش می یابد. كه دراین افزایش واردات محصولات دخانی بیشترین سهم را به خود اختصاص می دهند. این درحالیست كه مركز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات كشور پیش از این در سال ۹۶ اعلام نموده بود كه در انتها سالجاری میزان تولید به ۵۵ میلیارد نخ می رسد و حجم واردات از ۱۶ میلیارد به چهار میلیارد نخ كاسته می شود كه در انتها سال این میزان به ۲ میلیارد نخ می رسد.
نظری در ادامه با اشاره به ماده ۱۰۲ قانون برنامه پنجم كشور اضافه كرد: قرار شد واردات سیگار با همان برند اصلی تبدیل به تولید داخل شود. ازاین رو هم اكنون حدود ۹۰ درصد سیگار مصرفی كشور در داخل تأمین می شود و میزان قاچاق در سال های اخیر هم به شدت كاهش یافته است. ازاین رو بهتر بود درصدهای اختصاصی به مالیات دخانیات، در ابتدا بیشترین درصد به تولید داخل با نشان بین الملل در ادامه تولید داخل و در خاتمه كمترین به واردات محصولات دخانی اختصاص داده می شد.
وی در ادامه اظهار داشت: وزارت صمت واردات رسمی سیگار را از سال ۱۳۹۷ تا كنون صفر اعلام نموده و برآورد این وزارتخانه از میزان قاچاق سیگار هم نشان داده است امسال كاهش ۴۲.۶ درصدی داشته است. ولی همچنان بیشترین میزان درصد دریافت مالیات به واردات تخصیص داده شده است.
این كارشناس حوزه دخانیات با اشاره به كنوانسیون كنترل دخانیات افزود: افزایش مالیات بر دخانیات در جهت كاهش مصرف آن وضع و اجرا می شود. متأسفانه با افزایش این نرخ بر واردات به جای تولید با نشان بین الملل، به جای كاهش مصرف، تغییر در برند مصرفی را خواهیم داشت.
نظری با تاكید بر هزینه ۳۰ هزار میلیاردی به بدنه سلامت در جهت درمان بیماری های ناشی از استعمال دخانیات اضافه كرد: وضع مالیات بر دخانیات علاوه بر جنبه درآمدی باید جنبه بازدارندگی هم داشته باشد. ازاین رو با عنایت به این كه بیشتر از ۹۰ درصد مصرف كشور بوسیله تولید داخل تأمین می شود، ازاین رو تخصیص این مقدار در بخشی كه درآمدی ندارد عجیب است.

1398/11/21
14:07:16
5.0 / 5
3963
تگهای خبر: بیماری , تولید , درمان , سلامت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
پاراسل
parasol.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پاراسول محفوظ است

پاراسل پاراسول

پاراسل همان چتر آفتابی است