طرد اجتماعی عاملی موثر در پیشبینی درد حاد و مزمن

طرد اجتماعی عاملی موثر در پیشبینی درد حاد و مزمن

به گزارش پاراسول خراسان رضوی محققان دریافتند که تنهایی و طرد اجتماعی احتمال بروز درد حاد و درد مزمن را می افزایند.


به نقل از سایکولوژی نیوز، محققان ارتباط بین تنهایی و درد را بررسی کردند و به نتایجی دست پیدا کردند. این نخستین تحقیقی است که ارتباط بین تنهایی، طرد (محرومیت) اجتماعی و درد را در جمعیت عمومی (نیم میلیون نفر) بررسی می کند.
درک تفاوت بین تنهایی و طرد اجتماعی مهم می باشد، چونکه تنهایی و طرد اجتماعی (انزوای اجتماعی) را می توان به روش های مختلفی تعریف کرد. در این تحقیق، تنهایی بعنوان «احساس ذهنی منفی قطع ارتباط و انزوا» تعریف شده است.
تنهایی برای سلامتی مضر است. تحقیقات گذشته نشان داده است که تنهایی با شرایط پزشکی و روانی مختلفی مانند اضطراب، افسردگی، چاقی، بی خوابی، بیماری قلبی، سکته مغزی، بیماری ریوی و درد مرتبط می باشد.
طرد اجتماعی با تنهایی متفاوت می باشد و به ناتوانی گروه ها یا افراد خاص در مشارکت کامل در جامعه به علت عوامل شخصی و اجتماعی اشاره دارد. طرد اجتماعی عوامل مختلفی مانند انزوای اجتماعی، محرومیت اقتصادی، وضعیت اقتصادی-اجتماعی پایین تر، عدم دسترسی به خدمات و ناتوانی را شامل می شود. با دانستن این اطلاعات، این تحقیق رابطه بین تنهایی، طرد اجتماعی و درد را بررسی می کند.
داده های UK Biobank (بزرگترین بانک ذخیره اطلاعات عمومی ژنتیکی در جهان) که بر مبنای تحقیقات گسترده مبتنی بر جمعیت، با هدف افزایش تشخیص، درمان و جلوگیری از بیماری های جدی عرضه شده است. شایان ذکر است، این اطلاعات زیستی و سلامت روان از نمونه بیشتر از نیم میلیون شرکت کننده (۴۰ تا ۶۹ سال) در میان سالهای ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ جمع آوری شده است.
این بررسی شامل ۵۰۲ هزار و ۵۲۸ نفر و محدود به شرکت کنندگانی است که ارزیابی اولیه را به پایان رسانده اند و به سوالات در ارتباط با خواب، حمایت اجتماعی، تنهایی و درد پاسخ داده اند. میانگین سنی آنان ۵۷ سال بود (۴۶ درصد مرد و ۹۵ سفیدپوست).
تنهایی افراد با سوال «آیا شما احساس تنهایی می کنید؟» مورد ارزیابی قرار گرفت. طرد اجتماعی هم با شاخص محرومیت اجتماعی جهت بررسی سلامت ارزیابی شد. این معیار از چهار عامل مشارکت اجتماعی اندک، محرومیت مادی (درآمد کم)، عدم دسترسی به حقوق اجتماعی (عدم توانایی در استفاده از حقوق) و عدم ادغام هنجاری (مطابقت نداشتن باارزش های اصلی جامعه) تشکیل شده است. متغیرها وابسته شامل خواب، درد حاد و درد مزمن بودند.
نتایج نشان داد، افراد تنها و افرادی که از درد حاد و مزمن رنج می برند در مقایسه با دیگران نمرات بسیار بالاتری در معیارهای طرد اجتماعی می گیرند. علاوه بر این، درد حاد، درد مزمن و تنهایی با افزایش مشکلات خواب همراه بود. از همه مهمتر، تنهایی، درد حاد و درد مزمن را پیش بینی نمود. تنهایی با شیوع حدودا دو برابری افزایش درد حاد و درد مزمن مرتبط بود. بعد از تنظیم خواب، درد حاد (از ۱.۹ به ۱.۵) و درد مزمن (از ۱.۸ به ۱.۵) کاهش داشت.
علاوه بر این، نتایج نشان داد که طرد اجتماعی عاملی موثر برای پیشبینی درد حاد و مزمن است. نسبت شانس (مقدار ارتباط بین مشخصه ای خاص مانند A با مشخصه ای دیگر مثل B در جامعه) برای درد حاد ۲.۱ و برای درد مزمن ۲.۳ بود. این رابطه امکان دارد تا حدودی با خواب ارتباط داشته باشد هرچند تاثیری اندک بود (کاهش نسبت شانس در حدود ۰.۳).
درد مزمن شایع است و بیشتر از نیمی از بیماران با درد مزمن مشکلاتی مانند بی خوابی، اضطراب، افسردگی یا سایر مشکلات بهداشت روانی را تجربه می کنند.
درد تحت تأثیر عوامل زیادی ازجمله انزوا و تنهایی قرار دارد. نتایج تحقیق نشان داد که طرد اجتماعی و تنهایی با افزایش شیوع درد (حاد و مزمن) همراه می باشد. البته این رابطه امکان دارد دوطرفه باشد؛ به عبارت دیگر، درد بیشتر امکان دارد منجر به شیوع بالاتر تنهایی و طرد اجتماعی شود و درد کمتر، معاشرت یا کار برای افراد را تا حدی دشوار کند.
رابطه بین درد و تنهایی، از منظر بیولوژیکی هم پیچیده است، چونکه مدارهای مغزی درد جسمی و درد روانی (درد ناشی از طرد شدن) مشابه هستند. شاید بنابراین است که طردشدن می تواند ازنظر جسمی به افراد صدمه برساند.
یافته های در ارتباط با درد و انزوای اجتماعی که در این تحقیق بررسی گردید، نتایج مهمی برای درمان درد و پیشگیری یا مدیریت ناتوانی خواهد داشت.
درحالی که به صورت خاص، داروهای مسکن و درمان می تواند برای کاهش درد مفید باشند، عوامل اجتماعی هم باید موردتوجه قرار گیرند. دریافت حمایت جامعه، کمک به افراد در بهبود کیفیت زندگی و رفع موانع زیست محیطی و اجتماعی (تبعیض، زورگویی) تا مشارکت کامل در جامعه امکان دارد درد را کم کند.
یافته های این بررسی در نشریه Psychiatric Research منتشرشده است.




منبع:

1399/10/16
11:43:30
0.0 / 5
762
تگهای خبر: بهداشت , بیماری , پزشك , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
پاراسل
parasol.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پاراسول محفوظ است

پاراسل پاراسول

پاراسل همان چتر آفتابی است