عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی:
خودرو ها عامل ۸۰ درصد آلودگی هوا در کلانشهرها هستند
به گزارش پاراسول، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اعلان اینکه آلاینده های حاصل از خودرو ها و صنایع، معضل جهانی و خیلی از کشورهای دنیا است، اظهار داشت: حدود 80 درصد آلودگی هوا در شهرهای بزرگ مربوط به وسایل نقلیه شامل خودرو ها و موتورسیکلت ها و حدود 20 درصد آلودگی ها مربوط به صنایع است.
به گزارش پاراسول به نقل از ایسنا، دکتر مجید مختاری با اعلان اینکه در دهه ۶۰ میلادی، شهرهای سئول و لندن از آلوده ترین شهرهای دنیا بودند، اضافه کرد: با اقدامات انجام شده با یک عزم جمعی در طول حدود دو دهه، این دو شهر از نظر آلودگی هوا، محیط زیست و صنعت از تمیزترین شهرهای دنیا شدند.
وی اشاره کرد: خودرو های داخلی از استانداردهای ضد آلایندگی برخوردار نیستند و سوخت این خودرو ها، وضعیت مناسبی ندارد. همین طور تولید برق با منابع تجدیدپذیر و طبیعی مانند خورشید و باد و استفاده از خودرو های برقی می تواند آلودگی هوا را به میزان قابل توجهی کم کند. یکی از راه های مهم کنترل آلودگی هوا، توسعه استفاده از خودرو های برقی است.
فوق تخصص ریه و فلوشیپ مراقبت های ویژه آی سی یو با اشاره به خطرناک بودن آلاینده های کمتر از ۵ خصوصاً کمتر از ۲.۵ میکرون برای سلامتی مردم، اشاره کرد: توانایی سیستم تنفسی بسیار پیچیده ما خصوصاً بینی این است که جلوی ورود ذرات بیش از ۱۰ میکرون را می گیرد اما ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون به آسانی وارد بدن، عمق ریه و حتی حباب های هوایی شش ها می شوند.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ورود ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون را موجب ایجاد و تشدید بیماریهای مختلفی می شود، اظهار داشت: آلاینده های کمتر از ۲.۵ میکرون با تغییراتی که در شش ایجاد می کنند، در طولانی مدت موجب ایجاد سرطان می شوند. وقتی این ذرات به ۱ میکرون می رسند توانایی دارند که از غشای حباب های تنفسی عبور کرده و وارد گردش خون شوند.
مختاری تصریح کرد: در مورد بیماری انسداد مزمن ریه که قبلا علت آنرا بیشتر مربوط به مصرف سیگار و سوخت های فسیلی می دانستیم اما امروزه با مطالعات مختلف و بزرگی که در چندین دهه صورت گرفته، نشان داده شده که آلاینده های ناشی از خودرو ها و صنایع نیز سبب بیماری انسداد مزمن ریه یا COPD می شوند.
وی ادامه داد: فردی که سیگار مصرف نمی کند هم ممکنست دچار بیماری انسداد مزمن ریه شود در حالی که قبلا تصور می کردیم این بیماری مربوط به سیگاری هاست. بیماری انسداد مزمن ریه درحال تبدیل شدن به سومین تا پنجمین عامل مرگ و میر انسانها در سطح جهان است.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اشاره کرد: بروز بیماریهای تنگی مجاری تنفسی مانند آسم نیز می تواند مربوط به آلودگی هوا باشد. آلودگی هوا افرادی که دچار آسم و انسداد مزمن ریه هستند را مستعد شدیدتر شدن بیماری شان، بستری شدن در بیمارستان و حتی بخش های مراقبت های ویژه می کند.
به گفته ی ایشان، آلودگی هوا همین طور تاثیرات منفی بر بیماریهای نارسایی قلبی، مشکلات دریچه ای و عروق کرونر دارد و بدترین وضعیت بیماران دچار این بیماری و مخلوط شدن بیماریهای نارسایی قلبی و ریوی، مشکلات و مرگ و میر بیماران، مدت بستری بودن در بیمارستان و یا نقاهت در منزل را چندین برابر می افزاید.
این فوق تخصص ریه و فلوشیپ مراقبت های ویژه آی سی یو اشاره کرد: اگر حتی با هزینه های گزاف، آلودگی هوا را مدیریت کرده یا کاهش دهیم، این هزینه ها قابل مقایسه با مخارج درمان بیماران و گسترش زیرساخت های درمانی، نیست و از نظر اقتصادی، مدیریت مبتنی بر رویکرد علمی و عزم ملی در مورد آلودگی برای کشور، کم هزینه تر است.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اعلان اینکه منشاء حدود ۲۰ درصد از آلودگی ها، موتورسیکلت ها هستند، تصریح کرد: اگر موتورسیکلت ها که آلودگی هوا و صوتی ایجاد می کنند را برقی نماییم و یا باتوجه به توان علمی، صنعتی، سخت افزاری و نرم افزاری برای تولید موتورسیکلت های برقی یا تبدیل موتورسیکلت ها به برقی اقدام نماییم، گام بزرگی در پایین آوردن آلودگی هوا برداشته ایم.
وی با اشاره به تاثیر بالای خودرو های سبک و سنگین در کشور بر آلودگی هوا، اشاره کرد: مطالعات نشان داده که سرطان های ناشی از آلودگی هوا فقط محدود به سرطان ریه نیست بلکه بروز سرطان های مختلف همچون پروستات و مثانه هم برای ساکنان کلانشهرهای آلوده بالا بوده است.
مختاری به مطالعه بلندمدتی درباب آلودگی هوا در آمریکا اشاره نمود و اظهار داشت: وقتی افراد از محیط های آلوده شهری به شهرهای کوچک تر و مناطق روستایی منتقل شده اند، درصد بروز سرطان ها و همین طور بیماریهای قلبی و ریوی در آنها بسیار کم شده است.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اشاره کرد: وقتی ذرات کمتر از ۱ میکرون در آلاینده ها بیشتر می شود حتی شیوع آپاندیسیت نیز بالا می رود. همین طور مطالعات نشان داده وقتی مادران حامله در محیط های آلوده زندگی و زایمان می کنند، فرزندان شان از نظر وزنی، وضعیت مناسبی نداشته باشند و وزن نوزاد آنها پایین تر و میزان بیماریهای خردسالان مانند آسم بیشتر است.
وی اثرات آلودگی هوا بر اعضاء بدن مانند چشم، پلک، پوست، سینوس ها، مجاری تنفسی فوقانی و تحتانی، شش ها، سیستم گوارش و کبد را مهم دانست و اظهار داشت: باور کردنی نیست که بشر با توسعه استفاده از سوخت های فسیلی، چه لطمه ها و صدماتی به خود وارد کرده است اما راهکارهای زیادی برای مدیریت آلودگی هوا با عزم و اراده ملی وجود دارد.
مختاری با اعلان اینکه حداقل سه هزار مورد مرگ و میر در سال مستقیما به سبب آلودگی هوا در کشور رخ می دهد، تصریح کرد: مرگ و میر منتسب و غیر مستقیم آلودگی هوا، بطور دقیق مشخص و قابل مشاهده نیست و همانند کوه یخ است که بخش عظیمی از آن، زیر آب قرار دارد.
این فوق تخصص ریه با تأکید بر اهمیت استفاده از ماسک در وضعیت آلودگی هوا، اشاره کرد: در دوران همه گیری کووید۱۹ مشخص شد افرادی که از ماسک استفاده می نمایند، علاوه بر کمک به عدم انتقال بیماری به دیگران، در صورت مبتلا بودن به آسم، کنترل بیماری آنها آسان تر است و عفونت های سیستم تنفسی فوقانی مانند سینوزیت و برونشیت در این افراد، کمتر است.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: ذرات آلاینده بین ۱۰ تا ۱۵ میکرون در سیستم تنفسی فوقانی، تصفیه می شوند و بسیاری از ویروس ها می توانند از ماسک عبور کنند. استفاده از ماسک حتی ماسکهای پزشکی در مقابل آلاینده هایی که سیستم تنفسی فوقانی را درگیر می کنند، موثر است اما نمی توانند جلوی ورود آلاینده های کمتر از ۱۰، ۲.۵ و ۱ میکرون را بگیرد.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، او در آخر اشاره کرد: سفارش اکید ما در وضعیت آلودگی هوا و گرد و غبار به افراد دچار بیماریهای مزمن قلبی و ریوی، بیماران تحت درمان با شیمی درمانی و کورتون درمانی، دیالیز و دو طیف سنی کمتر از ۵ سال و بیش از ۷۰ سال، این است که تا حد امکان از منزل خارج نشوند و بر خلاف همیشه که این بیماران را به انجام ورزش تشویق می نماییم، در این شرایط ورزش در محیط آزاد را کنار بگذارند و شیوه زندگی و تغذیه سالم را برای خود انتخاب کنند.
منبع: پاراسول
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب