ضرورت حمایت مسئولان از طریق اندازی كلینیك های ترك سیگار

ضرورت حمایت مسئولان از طریق اندازی كلینیك های ترك سیگار

پاراسول: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی آزاد اسلامی با اشاره به اینكه برابر آمار موجود سالانه حدود ۱۱ هزار نفر در ایران به علت مصرف دخانیات از بین می روند، اظهار داشت: مسئولین امر قوانین و تسهیلات لازم را برای تولید كلینیك های ترك سیگار كه توسط داروسازان مدیریت می گردد را تولید كنند.


به گزارش پاراسول به نقل از ایسنا، دكتر رامین ابریشمی داروساز و متخصص داروسازی بالینی در آستانه برگزاری نهمین همایش داروسازی بالینی ایران و هجدهمین كنگره آسیایی داروسازی بالینی در ارتباط با استعمال دخانیات در كشور تصریح كرد: در ایران سالیانه حدود ۵۵ میلیارد نخ سیگار مصرف می گردد كه علاوه بر هزینه های مستقیم باعث صرف هزینه حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان جهت درمان بیماری های ناشی از سیگار می گردد.
عضو كمیته علمی هجدهمین كنگره آسیایی داروسازی بالینی و نهمین همایش داوسازی بالینی ایران اضافه كرد: برابر آمار موجود تخمین زده می گردد سالانه ۱۱ هزار نفر در ایران به علت مصرف دخانیات از بین می روند همینطور تخمین زده می گردد حدود ۱۱ درصد مردم ایران سیگاری هستند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی آزاد اسلامی ادامه داد: برابر آمار جهانی ۷۰ درصد مرگ های ناشی از سیگار در كشورهای در حال پیشرفت رخ می دهد و در دنیا سالیانه ۵ میلیون نفر به علت مصرف سیگار از بین می روند. علل مرگ ناشی از سیگار شامل سرطان ریه، بیماری های انسدادی مزمن ریه همچون برونشیت مزمن و آمفیزم و بیماری های عروق كرونر و سكته مغزی است.
این متخصص داروسازی بالینی عنوان كرد: سیگار كشیدن قابل پیشگیری ترین علت مرگ در دنیا است. همینطور سیگار سبب صدمه به قسمت های مختلف بدن همچون صدمه به چشم شده و آب مروارید را به همراه دارند. ریزش مو، پیر شدن پوست و چروك پوست، سكته های قلبی و مغزی، بیماری های لثه، بیماری های ریه، اختلالات جنسی در آقایان و خانم ها، پوكی استخوان و سرطان های مختلف اعم از معده، مثانه، كلیه، ریه، دهانه رحم و... می گردد.
وی با اشاره به اینكه ۷۰ درصد سیگاری ها تمایل به ترك دارند و نیمی از آنها در یك سال قبل جهت ترك سیگار اقدام نموده اند، اضافه كرد: ترك سیگار خطر مرگ ناشی از بیماری های در رابطه با سیگار را می كاهد و روش های مختلفی برای ترك سیگار شامل ترك ساده، ترك به كمك روان درمانی و ترك دارویی وجود دارد.
ابریشمی تصریح كرد: ترك به كمك دارو درمانی و روان درمانی موثرترین روش ترك سیگار است و ترك ساده در واقع بدون كمك گرفتن از دارو و روانشناسی بوده و فقط منجر به ۳ تا ۶ درصد ترك موفق سیگار می گردد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی آزاد اسلامی اظهار داشت: در مطالعات ثابت شده است كه مصاحبه و تولید انگیزه در فرد سیگاری به شرط اینكه توسط افراد آموزش دیده صورت گیرد، حتی به مدت ۳ دقیقه می تواند منجر به ترك موفق سیگار شود.
ابریشمی افزود: علاوه بر روش های ذكر شده، سیاست هایی همچون ممنوعیت استعمال دخانیات در اماكن عمومی، آموزش همگانی، افزایش قیمت سیگار و مالیات بر دخانیات، رسانه های جمعی و ممنوعیت استعمال دخانیات توسط شركت ها و محیط های شغلی همگی می تواند بر كاهش مصرف دخانیات موثر باشد.
عضو كمیته علمی هجدهمین كنگره آسیایی داروسازی بالینی و نهمین همایش داوسازی بالینی ایران خاطرنشان كرد: مطالعات ثابت كرده است كه داروسازانی كه در زمینه ترك سیگار آموزش كافی دیده باشند، می توانند بر ترك سیگار نقش موثری ایفا كنند.
به قول ابریشمی، داروهای متفاوتی جهت ترك موفق سیگار وجود دارد كه اكثریت آنها در ایران موجود است و یك داروساز آموزش دیده می تواند با تسلط كافی بر شرایط بیمار همچون مدت زمان اعتیاد به سیگار، تعداد سیگار روزانه، سایر بیماری های فرد، عوارض جانبی و تداخلات دارویی بهترین رژیم درمانی را انتخاب و رژیم درمانی مناسب را لحاظ كند.
این متخصص داروسازی بالینی گقت: با عنایت به اینكه دسترسی بیماران به داروساز به راحت ترین شكل ممكن صورت می گیرد، ازاین رو پایش روند ترك سیگار و رفع مشكلات بوجود آمده جهت ترك موفق تر، آسان تر خواهد بود و در این راستا لازم است مسئولین امر قوانین و تسهیلات لازم را برای تولید كلینیك های ترك سیگار كه توسط داروسازان مدیریت می گردد را تولید كنند.
بنابر اعلام روابط عمومی انجمن متخصصین داروسازی بالینی ایران، نهمین همایش داروسازی بالینی ایران و هجدهمین كنگره آسیایی داروسازی بالینی با محوریت داروسازی بالینی، داروسازی بیمارستانی، فارماكواپیدمیولوژی، فارماكواكونومی، فاركاكوژنومیكس، فارماكوكینتیك، فاركاكودینامیك ۳۰ خرداد تا ۱ تیر در مركز همایش های رازی با حضور سخنرانانی از كشورهای آلمان، انگلستان، آمریكا، كانادا، چین، سنگاپور، اندونزی، فیلیپین، هند، مالزی، تایلند، امارات، عربستان، پاكستان، ویتنام، نپال و نیجریه برگزار می گردد.



1397/03/19
14:38:43
5.0 / 5
4531
تگهای خبر: بیماری , پزشك , دارو , درمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
پاراسل
parasol.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پاراسول محفوظ است

پاراسل پاراسول

پاراسل همان چتر آفتابی است