در گفت وگو با ایسنا مطرح شد

تغییر الگوی مصرف آب در آبادان و خرمشهر، عوارض آب شور برای بدن

تغییر الگوی مصرف آب در آبادان و خرمشهر، عوارض آب شور برای بدن

پاراسول: به دنبال شوری منابع آب شرب خرمشهر و آبادان، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی آبادان ضمن اشاره به تغییر الگوی مصرف آب در این مناطق، عوارض شوری آب برای بدن را شرح داد.



به گزارش پاراسول به نقل از ایسنا، مساله شوری آب شرب شهرهای خرمشهر و آبادان حدود یك ماه است مردم این مناطق را با مشكل روبرو كرده است. آنطور كه عبدالله سامری – نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی- اعلام كرده: «پیشروی آب دریا از خلیج فارس به رودخانه اروند و كارون و برداشت بی رویه طرح های توسعه نیشكر از آب رودخانه كارون در راه اهواز به خرمشهر سبب شوری آب خرمشهر شده است.»

آخرین خبر درباره زمان برطرف شدن این مشكل از سوی غلامرضا شریعتی - استاندار خوزستان - اعلام گردید وبه گفته وی «حدود یك هزار میلیارد تومان در بحث بهبود وضعیت آب شرب شهرهای آبادان و خرمشهر و اجرای طرح غدیر ۲ هزینه شده تا خط لوله انتقال دوم طرح غدیر احداث شود. در این راستا با اقداماتی كه در حال انجام می باشد، امیدواریم وضعیت كیفی آب خرمشهر و آبادان تا ۱۵ تیرماه اصلاح گردد.»

در شرایطی كه مسئولان این استان از بر طرف شدن این مشكل تا نیمه تیرماه خبر می دهند، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكی آبادان به مردم سفارش می كند كه آب شرب خویش را فقط از منابع مورد تایید و سالم تهیه كنند.

دكتر آرمین خالق جو در گفت وگو با ایسنا درباره وضعیت آب شرب شهرهای خرمشهر و آبادان توضیح داد و اظهار داشت: استاندارد سختی آب كه مربوط به میزان كلسیم و منیزیم آن است، ۳هزار میكرو موس بر سانتی متر است. هم اكنون میزان سختی آب در آبادان و خرمشهر به ۸۰۰۰ و در بعضی نقاط به ۱۶ هزار میكرو موس بر سانتی متر مربع رسیده و این مورد سبب شوری آب شده است.

وی درباره عوارض استفاده از آب شور برای بدن هم توضیح داد و اظهار داشت: این میزان سختی آب برای بیماران كلیوی می تواند مضر باشد و در طولانی مدت می تواند آن ها را دچار صدمه كند. علاوه بر آن رسوب این املاح در قوری، كتری و لوله های آب، مزه آن را تعییر می دهد و رنگ چای را تیره می كند. آب با درجه سختی بالا هم مانع از كف كردن شوینده ها می شود؛ در نتیجه امكان دارد شست وشو خوب انجام نشود. لباس ها هم زبر و خشن می شوند و رنگ آنها تغییر می دهد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكی آبادان همینطور افزود: وجود سختی آب سبب می گردد سبزی و حبوبات به خوبی پخته نشوند. این رسوبات در منافذ پوست رسوب می كند و سبب خارش و سوزش می گردد. وقتی مردم می بینند صابون كف نمی كند، امكان دارد از شستن دست ها امتناع كنند و شاهد تغییر رفتارهای بهداشتی آنها باشیم؛ رفتارهایی كه سال ها سعی كردیم در جامعه جا بیفتند.

خالق جو در ادامه به تغییر الگوی مصرف آب به علت شوری آب اشاره نمود و اظهار داشت: با عنایت به این مورد مردم به خصوص در مناطق روستایی تلاش می كنند آب خویش را از جای دیگری مانند نهرهای محلی یا تانكرهای آب تهیه كنند. وقتی الگوی تامین آب و رفتار بهداشتی مردم تغییر كند، امكان دارد وضعیت بهداشت منطقه هم تهدید شود.

وی با تاكید بر اینكه اگر كلر آب تامین گردد، بروز بیماری عفونی ناشی از آب اتفاق نمی افتد، ادامه داد: ما به شدت و با تواتر بالا، كلرسنجی آب را در تمام مناطق شهری و روستایی رصد می نماییم. وقتی كدورت آب افزایش پیدا كند، اثر كلر كم می گردد. با عنایت به میزان كدورت هم آب كلر زنی می گردد. اگر میزان كلر در منطقه ای، از میزان حداقل آن كاهش پیدا كند، بلافاصله وارد عمل می شویم و آبفا و فرمانداری را در جریان قرار می دهیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكی آبادان اضافه كرد: سال ها آب در این منطقه شور بوده است. مناطق خشك كشور همیشه درگیر این مورد هستند و شوری آب فقط محدود به آبادان و خرمشهر نمی گردد. در نتیجه اینجا مردم از تصفیه خانه های خانگی استفاده می نمایند. در آبادان، خرمشهر و شادگان ۱۵۰ دستگاه تصفیه شهری وجود دارد كه با تانكر آب جابجا می كنند؛ این اقدام مقداری از اثرات سوء آب شور، می كاهد.

خالق جو با اشاره به تاثیر كاهش سطح آب رودخانه بهمنشیر در شوری آب این مناطق، افزود: با صحبت هایی كه مطرح شده، مقرر است خط لوله دیگری تا یك ماه دیگر وارد خط شود؛ در نتیجه آبی كه از گتوند به این منطقه می رسد، بیشتر می گردد. تصفیه خانه ای هم با ۲۰۰ هزار متر مكعب وارد مدار می گردد كه بدین سان تا دو ماه آینده مشكل آب برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به تاثیر خشكسالی بر كاهش میزان آب رودخانه بهمنشیر، درباره اقدامات حوزه بهداشت دانشگاه علوم پزشكی آبادان توضیح داد و اظهار داشت: برگزاری جلسات برای بررسی وضع موجود، عرضه گزارش، نمونه برداری از تمام منابع آبی و اعلام آن به دستگاه های مجری و ناظر، ارتباط مستمر با فرمانداری و اعلام گزارش مداخلات حوزه بهداشت به استانداری همچون این اقدامات است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت به مردم سفارش كرد: لازم است مردم با عنایت به وضع موجود، در مصرف آب صرفه جویی كنند؛ چون هر چه آب بهینه تر مصرف شود مشكل كمتری خواهیم داشت.

وی همینطور تصریح كرد: ما تمام تصفیهخانه هایی كه آب را تصفیه می كنند، شناسایی و كلرسنجی كرده و به آنها كد داده ایم. همینطور تمام سه چرخه ها و تانكرهای آبفا شناسایی شده، نمونهبرداری شده و كد بهداشتی زردرنگی دریافت كرده اند. از مردم درخواست می نماییم حتما از این منابع، آب شرب خویش را تامین كنند و از منابعی كه كد بهداشتی ندارند استفاده نكنند.




1397/04/04
13:18:30
5.0 / 5
4977
تگهای خبر: بهداشت , پزشك , دانشگاه علوم پزشكی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
پاراسل
parasol.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پاراسول محفوظ است

پاراسل پاراسول

پاراسل همان چتر آفتابی است